اخبار اخبار سیاسی

حوالی خیابان جمهوری، بیت رهبری، تحویل حکم «ریاست جمهوری» به پزشکیان /از گعده های سیاسی تا برخوردهای دوستانه اصلاح طلبان و اصولگرایان

تبلیغات بنری


به گزارش -، محدودیت هایی برای خودروها از خیابان الجمهوری به پایین اعمال شد. خودروها و موتورسیکلت ها نتوانستند وارد کوچه های منتهی به مجتمع معروف بیت درا شوند. البته غیر از نیروی انتظامی و مردمی که مقصدشان حسینیه امام خمینی(ره) مهمان بود. شاید برخی از مردمی که در خیابان جمهوری رفت و آمد می کردند، نمی دانستند که چند صد متر پایین تر، جشن فارغ التحصیلی فردی است که بخشی دیگر از مردم به دریافت «کار» او امیدوار بودند.

صبح روز یکشنبه حدود 1500 مهمان حضور داشتند که دلیل حضور آنان مراسم تطبیق فرمان ریاست جمهوری بود. فرمان ریاست جمهوری مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری ایران.

مراسم اعدام رسما ساعت 10 صبح روز یکشنبه با تحویل حکم ریاست جمهوری به مسعود مازیکیان آغاز شد. اما برای خیلی ها این مهمانی از ساعت ها قبل شروع شده بود. روند ورود مهمانان و مدعوین به مجموعه حسینیه امام خمینی (ره) روندی بود که ساعاتی قبل از شروع رسمی برنامه آغاز شد.

پس از عبور از دو دروازه ای که کارت ورود مهمانان و سایر اقلام بررسی می شود و قبل از ورود به حسینیه باید کفش ها را به کفش فروشی ها تحویل داد. مسئولان آمدند؛ کفش هایشان را به کفش فروشی ها می دادند یا در گوشه ای کنار ورودی می گذاشتند. از جمله اگر ببیند دوست یا آشنای او را همراهی می کند و گفتگو می کند یا موضوعی را مطرح می کند; یکی از آنها محسن بگلری نماینده سقز در مجلس دوازدهم بود که در راه با فرمانده مرزبانی فرج روبرو شد و از درگیری با کولبران گلایه داشت.

سرلشکر یحیی رحیم صفوی با لباس نظامی و عینک آفتابی روی چشمانش به سمت حسینیه می رفت. به نظر روحیه خوبی داشت. در راه با مردم شوخی می کرد و می خندید.

بقیه کم کم وارد شدند. فضای داخل حسینیه نیم ساعت قبل از شروع رسمی تقریباً پر بود. برای میهمانان قبل از ورود به حسینیه اصلی و در یکی از تالارهای آن، لوازم پذیرایی قرار داده شد. کیک یزدی، آب میوه، شیر کاکائو و آب. همچنین ایستگاهی برای احوالپرسی مسئولان و شخصیت ها شده است. با ورود به حسینیه همه به دنبال یافتن مکانی برای نشستن با بهترین زاویه برای سن خود بودند. روی میز 8 صندلی و روی میز عسلی عکس رئیس جمهور فقید بود.

در ابتدای مراسم محمدجواد ظریف از درب جنوبی وارد شد. صندلی ها پر شد از طرفداران و امیدهای زیادی که برای قسمت اول روی زمین نشسته بودند.

آموزه های بنیادگرای جوانان پس از آذری جهرمی

هر گوشه از حسینیه و جده یک سری مقامات و شخصیت ها بود. طبیعتاً عده‌ای هم بودند که در جستجوی صندلی برای نشستن روی زمین مشکل داشتند. در چندین نوبت، صندلی های اضافی را در گروه های چهار نفره آورده و توزیع کردند.

ملک شریعتی نماینده تهران آمد و کنار حسن عابدینی نشست. عابدینی معاون صدا و سیما و از مخالفان برنامه جامع اقدام مشترک است. او پیش از این مجری برنامه های سیاست خارجی رادیو و تلویزیون بوده است.

آن طرف حسینیه سوراخ دیگری بود. غلامرضا تاجگردون نماینده چاچیساران، جواد آذری جهرمی معاون درمان و وزیر اسبق ارتباطات و عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی کنار هم نشسته بودند و مشغول صحبت بودند. لحظاتی بعد مصطفی پورمحمدی هم وارد شد و اولین پست خالی را پر کرد. کنار این سوراخ نشست و با افرادی که دورش نشسته بودند صحبت کرد.

جمعی از جوانان اصولگرا در چند متری آنها نشسته بودند. علی فروغی مدیر شبکه سه، محمدابراهیم رسولی مدیرکل هیات رئیسه مجلس و علی خزریان نماینده تهران و عضو جبهه پایداری؛ مهدی محمدی مشاور قالیباف دقایقی بعد به جمع آنها اضافه شد.

روی سکو و قاب عکس…

سر و صدای جمعیت در حسینیه بلند بود. با نزدیک شدن به ساعت 10 صبح، آیت الله احمد جنتی ابتدا روی یکی از هشت صندلی روی تریبون مقابل حضار نشست. در همین سمت آیت الله محمدعلی مهدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد مخبر سرپرست رئیس جمهور بر صندلی های جنتی نشستند.

در سوی دیگر تریبون غلامحسین محسنی آجی و محمدباقر قالیباف روسای قوه قضائیه و مقننه نیز حضور داشتند. کرسی بعدی برای مسعود مازیکیان رئیس جمهور منتخب بود. بین دو رئیس قوه مجریه و رئیس جدید قوه مجریه همان میز عسلی بود که عکس رئیس جمهور فقید روی آن گذاشته شده بود.

و در میان این سه صندلی و آن چهار صندلی، صندلی دیگری بود. امدادگران لحظاتی پس از دو رئیس دیگر بخش و به دنبال آن فرمانده وارد شدند. جمعیت برای ادای احترام ایستادند و تشویق کردند. جنتی و مهدی کرمانی قبل از آمدن آیت‌الله خامنه‌ای مشغول گفتگو بودند. جنتی چنان با شوق صحبت می کرد که در حین صحبت دست هایش را به هم می زد.

با ورود رهبری رژیم سکوت بر سالن حاکم شد و سرود ملی توسط گروهی که در طبقه بالای حسینیه حضور داشتند و دیده نمی شد پخش شد و حاضران به همراه موسیقی سرود همخوانی کردند.

پس از پخش سرود ملی و طبق برنامه های رسمی، قرآن کریم تلاوت شد. در این هنگام افرادی که دیر رسیدند دم در ایستادند و پس از تلاوت وارد سالن شدند. در میان این جمعیت دو چهره آشنا وجود داشت. حمید رسایی نماینده تهران و شهاب اسفندیاری کارشناس سفره های فرهنگی با هم وارد شدند و به دنبال جایی برای نشستن بودند. پشت سر آنها وحید جلیلی، معاون سید وسیما قرار گرفت. و البته برادر سعید جلیلی.

دقایقی بعد یک جوان اصولگرا دیگر به جمع دوستانش پیوست. محسن مهدیان، مدیر مسئول موسسه همشهری. جدا آذری جهرمی نیز به احمد جامه مسجد انتخابی وزارت ارشاد در دولت چهاردهم اضافه شد.

قالیباف و علی فروغی مشاور هستند. قلبی پر از حرف

در جریان ارائه گزارش وزیر کشور که اولین سخنران برنامه بود، علی فروغی و مهدی محمدی در حال گفتگو و تبادل نظر بودند. در همین حال تردد از درهای سالن منتخب ادامه داشت. دومین سخنران این مراسم محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری بود. فروغی و محمدی که به نظر می رسید حرفشان قطع شده بود به صحبت ادامه دادند.

پس از قرائت متن فرمان اجرایی ریاست جمهوری پزشکیان توسط رئیس دفتر رهبری، این حکم از آزمایشگاه به رهبری و از رهبری به پزشکیان تحویل داده شد.

بعد از آن نوبت به سخنرانی پزشکیان رسید… بعد از پایان سخنرانی پزشکیان، رهبری آخرین سخنران مراسم بودند. پس از پایان سخنرانی، حاضران برای خروج به سمت درها حرکت کردند. در همان سالن اصلی حسینی، محسن هاشمی که در میان جمعیت بود با دیدن علی خزریان به سمت او رفت و یکدیگر را در آغوش گرفتند. این دو در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در یک مناظره تلویزیونی حضور داشتند که در آن سخنان تند بین آنها رد و بدل شد که شاید با این اقدام تا حد زیادی رفع شده باشد.

تقویت کننده نوری خفه شو!

بیرون تالار اصلی حسینیه تالار پذیرایی وجود داشت. مسئولان و کارمندان در آنجا مشغول تفریح ​​بودند. شاید ظریف محبوب ترین چهره در آن سالن بود که همه برای احوالپرسی به وزیر امور خارجه سابق به سمت او رفتند. مسیر چند متری بیرون ده ها متر برای ظریف طی شد. ناطق نوری هم چهره محبوبی بود. این دو نفر هنگام ملاقات با یکدیگر به گرمی و صمیمیت دست دادند و برای لحظاتی با ده ها نفر از اطرافیان به گفتگو پرداختند.

وقتی چند روز آینده از نوری خواستم مصاحبه کند، دستش را روی دهانش گذاشت و گفت: «اصلا حرف نمی‌زنم. “من ساکت نخواهم شد.”

حسن روحانی پس از نزاکت‌های معمول با مسئولان، بدون همراهی به کفش‌فروشی رفت و پاشنه‌های خود را درآورد و از حسینیه خارج شد. علی طیب نیا در گوشه ای با نمایندگانی که عموماً تازه وارد بودند صحبت می کرد. تنها یک ساعت تا اعلام رسمی معاون اول محمد رضا عارف باقی مانده است. وقتی از او درباره سرنوشت معاون اول رئیس جمهور پرسیدم، گفت که به دلیل مشکلاتی از این سمت کناره گیری کردم. اگرچه او مشکلات خود را توضیح نداد. اما به نظر می رسد که هم سیاسی است و هم شخصی.

شمخانی به امانت برنمی گردد!

او در حالی که لباس سفید نیروی دریایی به تن داشت وارد تالار مرده‌سوزی شد. از او درباره احتمال بازگشتش به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در دولت پزشکی پرسیدم. او قبول نکرد و دلیل آن را سن خود عنوان کرد.

در این مراسم وحید حقانیان نیز که حضورش در ضبط های اخیر انتخابات ریاست جمهوری سر و صدای زیادی به پا کرد، حضور داشت.

محمدمهدی میرباقری از منبرهای معروف دیگر مهمان این مراسم بود که پس از پایان مراسم مورد استقبال گرم علی طیب نیا قرار گرفت.

اصلاح طلب، اصولگرا؛ برخوردهای دوستانه

در آنجا اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالی ها با هر طیف سیاسی که همدیگر را می دیدند، با هم دوستانه و محبت آمیز صحبت می کردند و طوری همدیگر را در آغوش می گرفتند که گویی اختلاف نظری بین آنها نیست.

کم کم سالن خالی شد. تقریباً همه رفته بودند و تنها فردی که در سالن به آرامی به سمت در خروجی می رفت سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود. چند نفر دورش را گرفته بودند و مشغول صحبت بودند. او هم کم کم سالن را ترک کرد تا درب حسینیه را ببندد. اما در صحن حسینیه مجاور این کاوش ها به هر شکلی ادامه یافت.

پس از خروج از منطقه حسینیه، اولین خیابانی که شهروندان عادی می توانستند از وسایل نقلیه در آن استفاده کنند، خیابان الجمهوریه بود. فاصله چندان طولانی نبود، اما به نظر می رسید که نور شدید خورشید آن را گسترش می دهد. کم کم محدودیت ها برداشته شد تا ماشین و موتورسیکلت وارد کوچه ها شود. هیچ محدودیتی برای حرکت وسایل نقلیه در خیابان الجمهری وجود نداشت و زندگی روزمره ادامه داشت. زندگی مردمی که برخی از آنها امیدوارند با رای دادن به میهمان ویژه امام حسین(ع) شرایط زندگی خود را بهبود بخشند.

2929

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *