این جنگنده را تنها ترکیه و ایران در اختیار دارند!
اخبار اخبار تکنولوژی

این جنگنده را تنها ترکیه و ایران در اختیار دارند!

تبلیغات بنری


به گزارش – و به گزارش روزیاتو، اف-4 فانتوم به طور کلی یکی از بهترین هواپیماهای جنگنده مافوق صوت عصر خود به حساب می آید. هنگامی که F-4 فانتوم تولید شد، هدف این بود که جنگنده ای باشد که بتواند بدون مخفی کاری فرار کند و حداکثر سرعت 2.23 ماخ داشته باشد.

امروزه، جت های جنگنده مانند F-35 رادارتر و رادارتر هستند، اما کندتر (1.6 ماخ) و با این ایده طراحی شده اند که یک هواپیمای جنگنده نمی تواند فرار کند، اما می تواند پنهان شود.

1- از کره جنوبی بازنشسته شدند

حدود 55 سال خدمت فانتوم در نیروی هوایی کره جنوبی با بازنشستگی این کشور از فانتوم ها در ژوئن 2024 به پایان رسید.

پایگاه نیروی هوایی پایگاه هوایی سوون (قبلا)
ازدحام اسکادران جنگنده 53
سابقه خدمات 1969 تا 2024

سرانجام، کره جنوبی آخرین F-4 فانتوم خود را در ژوئن 2024 بازنشسته کرد. نیروی هوایی کره در مراسمی در 7 ژوئن پس از تکمیل گشت زنی نهایی خود که حدود یک ساعت به طول انجامید، دو فروند فانتوم باقی مانده خود را از خدمت بازنشست کرد. این پایان خدمت بیش از پنج دهه فانتوم در ارتش کره بود. اولین F-4 فانتوم در سال 1969 در طول جنگ سرد وارد کره جنوبی شد، زمانی که یک تقویت بزرگ برای نیروی هوایی کره جنوبی بود. اما از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است.

در آن زمان، کره شمالی اقتصاد بزرگ‌تر و صنعتی‌تری داشت، در حالی که برخی از پیشرفته‌ترین هواپیماها را از اتحاد جماهیر شوروی دریافت می‌کرد. امروز، نیروی هوایی کره شمالی چیزی بیش از یک موزه هوانوردی نیست، در حالی که بخش غنی جنوبی شبه جزیره کره دارای جت های جنگنده پیشرفته نسل پنجم F-35 است.

فقط ترکیه و ایران این جنگنده را دارند!

2-یونان از آنها بازنشسته می شود

یونان اعلام کرد که هواپیماهای F-4 Phantom، F-16 Block 30 و Mirage 2000-5 را کنار می گذارد.

تاریخ بازنشستگی ناشناخته
ازدحام اسکادران 338
عدد 33 هواپیما

یونان قبلاً در سال 2024 اعلام کرده بود که به زودی F-4 فانتوم های قدیمی خود را بازنشسته می کند (در حالی که جنگنده های قدیمی Mirage 2000-5 و F-16 Block 30 را نیز به فروش می رساند). یونان دارای یک اسکادران متشکل از 34 فروند F-4E فانتوم است. این جنگنده ها متعلق به اسکادران 338 نیروی هوایی یونان هستند – که در ابتدا در سال 1952 تاسیس شد. اگرچه یونان ممکن است بتواند خریدار برای فانتوم ها پیدا کند، سن بالای این جنگنده ها به این معنی است که احتمالاً از بین خواهند رفت.

یونان همچنین در حال نوسازی نیروی هوایی خود با جنگنده های جدید آمریکایی F-35 و رافال فرانسوی است. این جنگنده های جدید قابلیت های نیروی هوایی یونان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد. در واقع، این تغییرات بزرگترین تحولی است که تاکنون توسط نیروی هوایی یونان انجام شده است.

فقط ترکیه و ایران این جنگنده را دارند!

3- آمریکا آنها را منفجر کرد

چندین فروند اف-4 فانتوم آمریکایی تبدیل به اهداف زامبی شده و منفجر شدند

عنوان QF-4
نقش اهداف هوایی در مقیاس بزرگ
عدد 84 هواپیما

به معنای واقعی کلمه، نیروی هوایی ایالات متحده نیز یکی از اپراتورهای نهایی F-4 Phantom است. ایالات متحده صدها تامکت F-4 را بازنشسته کرده و سپس آنها را به پهپادهای QF-4 تبدیل کرده است. QF-4 یک هدف هوایی با کنترل از راه دور است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده برای آموزش، آزمایش تسلیحات و شلیک استفاده می شود و به عنوان یک “عملیات واقعی و در مقیاس بزرگ ارزیابی سیستم تسلیحات هوا به هوا…” در نظر گرفته می شود. .

در واقع، ایالات متحده بسیاری از ارواح خود را منفجر خواهد کرد. مشخص نیست که آیا QF-4 هنوز در خدمت نیروی هوایی است یا نه (ممکن است وب سایت به روز نشده باشد، اما موجودی فعال USAF از جنگنده 84 ذکر شده است). نیروی هوایی پس از تکمیل F-4 فانتوم های بازنشسته خود، اکنون F-16 Fighting Falcon های بازنشسته را به اهداف هوایی زامبی تبدیل می کند.

4- ایران و ترکیه: تنها دارندگان F-4 فانتوم در آینده نزدیک

مشخص نیست ترکیه و ایران چه زمانی آخرین هواپیمای اف-4 فانتوم خود را بازنشسته خواهند کرد

آخرین صاحبان ارواح فعال ترکیه و ایران
شماره فانتوم ترکی حدود 19 ماشین
تعداد ارواح در ایران حدود 63 ماشین

هنگامی که یونان سرانجام F-4E فانتوم های خود را بازنشسته کرد، ترکیه و ایران آخرین نیروی هوایی خواهند بود که هنوز با F-4 فانتوم های قدیمی در خدمت هستند. مشخص نیست که ترکیه تا چه زمانی به استفاده عملیاتی از این هواپیما ادامه خواهد داد، اما احتمالاً زمانی این کار را انجام خواهد داد که F-16های جدید قرارداد یا جت جنگنده بومی کان وارد خدمت شوند.

قبل از انقلاب 1979، ایران متحد نزدیک ایالات متحده بود و مقدار زیادی تجهیزات نظامی آمریکایی دریافت می کرد. از آن زمان، دسترسی ایران به بازار جهانی تسلیحات نظامی قطع شده است. بدون هیچ گزینه دیگری، ایران ناوگان اف-4 فانتوم و اف-14 تامکت خود را با وجود تحریم ها جابه جا کرد. بنابراین مشخص نیست ایران تا چه زمانی می تواند این جنگنده های آمریکایی را فعال و قادر به پرواز نگه دارد.

5- F-4 Phantom II آخرین نبرد خود را شکست داد

یک فانتوم در نبرد نهایی که F-4 فانتوم ها می جنگیدند سرنگون شد

تاریخ 22 ژوئن 2012
دلیل موشک زمین به هوای سوریه
احزاب متخاصم ترکیه و سوریه

یک فانتوم ترکیه در آخرین درگیری فانتوم F-4 مورد اصابت قرار گرفت و سقوط کرد. در 22 ژوئن 2012، یک فروند هواپیمای شناسایی RF-4E Phantom II ترکیه پس از ورود به حریم هوایی سوریه در جریان جنگ داخلی سوریه توسط ارتش ترکیه در حریم هوایی بین المللی رهگیری و سرنگون شد. در این حادثه دو خلبان ترک کشته شدند. این فانتوم مورد اصابت موشک زمین به هوای سوریه قرار گرفت و این اولین باری بود که یک فانتوم پس از جنگ خلیج فارس سرنگون می شد.

مشخص نیست که آیا ترکیه دوباره از این هواپیمای قدیمی در جنگ استفاده خواهد کرد یا خیر. بنابراین ممکن است این آخرین باری باشد که یک F-4 وارد نبرد واقعی می شود. با توجه به شرایط فعلی، به نظر می رسد که فانتوم ها دیگر هرگز شاهد نبرد نخواهند بود مگر اینکه ایران یک جنگجوی بالقوه باشد.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *