سید عبدالله انوار ستاره‌ای در «جستجوی گمنامی»/ عشقِ به ابوعطا و اصفهان در موسیقی ایران/ مسئولیت ذاتی سینمای مستند ثبت داشته‌های معنوی ملت‌ها است
اخبار اخبار فرهنگی

سید عبدالله انوار ستاره‌ای در «جستجوی گمنامی»/ عشقِ به ابوعطا و اصفهان در موسیقی ایران/ مسئولیت ذاتی سینمای مستند ثبت داشته‌های معنوی ملت‌ها است

تبلیغات بنری


پریسا ساسانی: انور در خانواده ای فرهنگی از پدری روحانی متولد شد و علاوه بر دروس حوزوی، در ریاضیات، منطق و موسیقی نیز صاحب نظر بود. این اندیشمند فرهیخته که به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسوی تسلط کامل داشت، به متون کهن ادبی، فلسفی و تاریخی اشراف زیادی داشت و در زمینه کتاب شناسی و کتاب شناسی نیز ممتاز بود.

وی بیش از 30 سال ریاست اداره نسخ خطی کتابخانه ملی ایران را بر عهده داشت و نقش مهمی در فهرست نویسی کتابخانه ملی ایران داشت و از مشهورترین علما و علمای تهران به شمار می رود.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صدمین سالگرد تأسیس کتابخانه شخصی آقای عبدالله انور را با 6000 جلد کتاب شامل 6 نسخه خطی، تعدادی چاپ سنگی و نسخه چاپی به زبان های عربی، فارسی، لاتین و اروپایی و همچنین جشن می گیرد. به کتاب های شخصی او آن را افتتاح کرد و غلامرضا امیرخانی از اعضای هیئت علمی این سازمان ارزش و اهمیت این مجموعه را مرهون توضیحات کارشناسی شده آقای عبدالله انور می داند که با خط زیبایی بر روی آن نوشته است.

مسلما سینمای مستند و پرتره مستند در ارائه این گونه چهره ها به نسل جوان و بیان توانایی های شگرف آن ها در عرصه های مختلف علمی تاثیر بسزایی دارد. علیرضا حسینی تهیه کننده سینمای مستند مستندی به نام «در جستجوی گمنامی» به کارگردانی بیژن شکاریس را تولید کرد. این مستند در گفتگوی 50 دقیقه ای با آقای عبدالله انور زوایای پیدا و پنهان این دنیای ایرانی را به تصویر می کشد.

وظیفه ذاتی سینمای مستند ثبت ارزش های معنوی ملت هاست

علی رضا حسینی تهیه کننده سینمای مستند در پاسخ به این سوال که سینمای مستند تا چه اندازه وظیفه ثبت و حفظ میراث معنوی ایران را بر عهده دارد؟ وی گفت: وظیفه ذاتی سینمای مستند ثبت ارزش های معنوی ملت ها در عرصه های مختلف است و سرزمین ایران ستارگان بزرگ بی شماری چون سعدی، حافظ، مولانا و معاصرانی چون استاد سید عبدالله انور دارد. و ژاله آموزگار، سامی گیلانی و دیگرانی که ناشناخته مانده اند و مردم دوست دارند درباره آنها بدانند. این وظیفه نهادهای فرهنگی است که بودجه لازم برای تولید این گونه مستندها را تامین کنند.

وی ادامه داد: در مستندهایی که برای چهره های مختلف فرهنگی و هنری تهیه کردم، برایم قابل توجه بود که کمتر جلوی دوربین می رفتند، در واقع ترجیح می دادند در سکوت و گاه در انزوا بنشینند و تحقیقات خود را انجام دهند یکی از دلایل نامگذاری مستند «جستجوی آشکار نشدن او» نیز دوری از دوربین است. در عین حال وظیفه ما مستندسازان این است که تا زنده اند اهل علم و دانش را برای نسل های آینده ثبت کنیم. زیرا ایران فرهنگی نیازمند دانش و آگاهی از سرمایه های خود است.

سید عبدالله انور نجم در

عشق انور به ابوعطا و اصفهان در موسیقی دستگاهی ایران

تهیه کننده مستند «در جستجوی گمنامی» ادامه داد: وقتی به استاد انور نزدیک شدم متوجه شخصیت متمایز و منحصر به فرد او شدم. شخصیتی که در حال فرار از دوربین و تصویر بود و با حرارت حاضر شد جلوی دوربین قرار بگیرد. اما وقتی به حضور گروه فیلم عادت کرد، از زندگی و علاقه اش به کتاب و موسیقی در ابوعطا، اصفهان، علم تهران و خیلی چیزهای دیگر به معنای واقعی کلمه استاد زفنون بود و ادامه داد علم تهران را تا سالهای آخر عمر بیاموزد و تحقیق کند.

لازم به توضیح است آقای عبدالله انور، فرهنگی، مترجم، نسخه نویس، ریاضیدان، 27 اسفند 1401 ده جلد از فهرست نسخه های خطی فارسی و عربی که با حروف «خ» و «کاف» از مجلدات تنظیم شده است. لغت نامه دهخدا; شرح و ترجمه الشافعی بوعلی سینا; شرح و ترجمه شرح خواجه ناصر. شرح و تفسیر کتاب «حکمت وهمی» قطب الدین شیرازی و مقالات متعدد در زمینه کتاب شناسی، فهرست نویسی و مدیریت نسخه های خطی بیش از دو دهه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از آثار و سوابق این کتاب است. محقق.

سید عبدالله انور نجم در

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *