رکورد گرمای هوا این هفته شکسته می‌شود؟/ در برخی مناطق شاید؛ در تهران خیر!
اخبار اخبار عمومی

رکورد گرمای هوا این هفته شکسته می‌شود؟/ در برخی مناطق شاید؛ در تهران خیر!

تبلیغات بنری


به گزارش سایت رابو، وزیر نیرو روز گذشته اعلام کرد که رکورد دمای تهران حدود 43 درجه است و پیش بینی می شود امسال این رکورد شکسته شود. علی اکبر محرابیان گفت: همچنین شهرهای نزدیک تهران مانند ورامین، قم و اصفهان شرایط گرمای خطرناکی را تجربه خواهند کرد. در چنین شرایطی نیاز به مدیریت مصرف برق در کشور احساس می شود.

وی در کنار این شفاف سازی ها به گرمای بی سابقه کشور اشاره کرد و نسبت به مصرف برق هشدار داد. اما آیا دغدغه وزیر نیرو برای شکستن رکورد تاریخی دمای تهران و سایر مناطق کشور مورد تایید کارشناسان هواشناسی است؟

عهد تعزیفی، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرگزاری رابو، ضمن تایید افزایش دمای هوا در هفته جاری، بعید است که در تهران رکورد دمایی ثبت شود.

جزئیات گفتگوی ما را در زیر می خوانید:

وزیر نیرو اعلام کرد که در این هفته گرمای بی سابقه خواهیم داشت. این یعنی چی؟

راست میگه دمای ما ممکن است نیم یا یک درجه بالاتر از رکورد قبلی در برخی شهرها باشد، اما آنچه که مدل های پیش بینی نشان می دهد این است که در نیمه دوم هفته، از چهارشنبه تا جمعه، دامنه تغییرات دمایی که انتظار داریم در کشور، و ناهنجاری ظاهر می شود هوای گرم. این یعنی دمای هوای تهران در این هفته باید حدود 36 تا 37 باشد اما در روز سه شنبه به 40 درجه می رسد. ممکن است در این محدوده رکورد نداشته باشد، زیرا ما در تهران 43 درجه رکورد زدیم اما شرایط عادی در این زمان 37-36 درجه است در حالی که قرار است دو یا سه درجه گرمتر از شرایط عادی باشد. .

تاثیر این دما چیست؟

این دما تأثیر مخربی دارد زیرا در گرم ترین دوره سال هستیم. از اواسط جولای تا 20 آگوست، گرم ترین دوره سال است. اگر در این مدت دما بالاتر از میانگین بلندمدت باشد، تحمل گرما و مصرف انرژی بیشتر مشکل خواهد بود. در نیمه دوم هفته جاری در اکثر شهرها از جمله تهران، کرمان، یزد، مشهد و برخی نقاط دیگر با انحراف کمینه و بیشینه دما مواجه خواهیم بود، یعنی کمینه دما کمتر از شرایط فعلی و بیشینه دما است. . حداکثر دما بالاتر از حد معمول است. اما رکورد به این معنی است که ما با دمایی روبرو هستیم که قبلاً هرگز ندیده بودیم.

یعنی شما می گویید دمای هوا دو یا سه درجه بالاتر از شرایط عادی خواهد بود اما هیچ رکوردی وجود ندارد؟

همانطور که می بینید در برخی نقاط احتمال رکوردشکنی وجود دارد، اما در بیشتر مناطق کشور با یک ناهنجاری مثبت بزرگ مواجه هستیم و چون این ناهنجاری مثبت در بازه زمانی اتفاق می افتد که به نظر می رسد. گرم ترین دوره سال در کشور، این شرایط، مصرف انرژی و تقاضا دو برابر می شود.

هفته گذشته به – گفتید بیشترین دمای ثبت شده در تهران 42.6 بوده است. آقای وزیر گفت دمای هوای تهران در هفته جاری به 43 درجه می رسد. آیا در چشم انداز سازمان چنین انتظاری دارید؟

فکر نمی کنم به 43 درجه برسد. من مسئول انتظارات نیستم. آقای ضیان رئیس مرکز پیش بینی است. اما ارزیابی کلی من این است که در شرایط چلسی هستیم.

آیا رکورد دما در این هفته شکسته می شود؟/شاید در برخی مناطق;  در تهران نیست!

شرایط چلسی چیست؟

در شرایط حداقل دمای تهران این روزها باید 24 تا 25 درجه باشد اما الان در نیمه دوم هفته دمای کمیته به 30 می رسد حداکثر دما به 40 می رسد چلسی از 40 تا 30 گرفته شده است. در حال حاضر دمای بالای 30 درجه در ابتدای صبح رخ می دهد. این غیرعادی است. نه اینکه قبلاً اتفاق نیفتاده باشد، اما غیرعادی است و تعداد کمی از روزهای سال با این دما شروع می شود. این حالت ناخوشایند است و از اول صبح احساس گرما و ناراحتی می کنید و کولر باید در طول روز کار کند و این باعث افزایش مصرف انرژی می شود.

پس شما با گفته آقای وزیر مبنی بر شکسته شدن رکورد تاریخی دمای هوای تهران موافق نیستید؟

هر نقطه دمایی دارد و مقایسه همه آنها غیرممکن است. اگر در تهران باشد فکر نمی کنم رکورد دمای تهران را بشکند. خیر، بعید است که این اتفاق بیفتد، اما مرکز پیش بینی روزانه بنیاد می تواند توضیح دقیقی ارائه دهد.

4747

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *