اخبار اخبار فرهنگی

وقتی اردکانیان با یک اقدام فرهنگی مصرف برق را کنترل کرد/ فرهنگسازی با امر فرهنگی میسر است نه فشار!

تبلیغات بنری


ماهر عباسپور: نلسون ماندلا، رهبر بزرگ آفریقای جنوبی، معتقد بود که هنر می تواند پلی بین فرهنگ ها و نژادهای مختلف باشد. او گفت: “هنر می تواند به ما کمک کند تا به عمق روح یکدیگر نفوذ کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.”

این روزها حتما تبلیغات و پیامک های محیطی در زمینه کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی دریافت کرده یا دیده اید و یا حتی یک قدم جلوتر دچار قطعی برق شده اید. این قطعی ها و تلاش هایی که برای هشدار به شهروندان در این زمینه انجام می شود به معنای وجود مشکلات بسیار جدی در زمینه مصرف برق است. بسیاری دلایل متعددی را برای این اتفاقات می دانند که یکی از آنها کاهش قیمت آب و برق است.

اما چگونه می توان با زور، تهدید و فشار به این امر دست یافت؟ قطعاً پاسخ این سوال بسیار ساده است، یعنی ایجاد تعامل فرهنگی با مردم و انجام اقدامات لازم برای پیشبرد این امر از طریق فرهنگ و هنر. در واقع هنر زبان مشترک همه انسان هاست و می تواند به ما کمک کند تا به یکدیگر نزدیک شویم و دنیا را به جای بهتری تبدیل کنیم. این ابزار قدرتمندی برای بیان احساسات، افکار و عقاید است و به ما کمک می کند به سوالات اساسی زندگی پاسخ دهیم و معنای زندگی را پیدا کنیم.

اما چه رابطه ای بین مسائل صرفه جویی در مصرف آب و برق در رابطه با هنر وجود دارد؟ بحث کمبود انرژی و عدم مصرف صحیح سال هاست که بر انرژی سایه افکنده است و جامعه ما امسال و سال گذشته مانند سال های گذشته از این موضوع آسیب دیده است اما تفاوت این همه سال با سال 1400 چیست؟ رضا اردکانیان وزیر نیرو در دولت حسن روحانی با عبدالعلی علی اصغر رئیس وقت صدا و سیما برای فرهنگ سازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف تعامل و همکاری داشت.

در آن زمان که صداوسیما هنوز بخشی از مخاطبان خود را از دست می داد اما هنوز 20 میلیون نفر داشت، وزیر نیرو تصمیم گرفت مردم را آگاه کند و آگاهی آنها را در مورد نیاز به کمک صدا و سیما افزایش دهد.

مشکل اصلی کجا بود؟

وزیر نیرو در عین حال اعلام کرد که سالانه به طور متوسط ​​یک میلیون مشترک جدید داریم و ظرفیت تولید بر اساس این میزان افزایش تعدیل می شود. در سال 1400 هجری قمری تخمین زده می شد که نسبت به سال 2019 میلادی 2000 مگاوات افزایش داشته باشد، اما چون در همان سال نتوانستند واحدهای بخار را برای تعمیر به موقع از سیستم خارج کنند. به تعویق افتاد و مقداری مشخص شد و تولید کمتر از برآوردها بود. از سوی دیگر به دلیل از کار افتادن نیروگاه های هسته ای برای تعمیر، حدود 1000 مگاوات کاهش یافت و شرایط محیطی از جمله خشکسالی تأثیر چند برابری بر کاهش تولید برق داشت.

در آن سال ها که بسیاری از مردم به دلیل وجود کرونا آسیب های اقتصادی جدی دیدند، راه حلی به نام ماینینگ ارز دیجیتال که با استفاده از برق انجام می شود (این مشکل هنوز وجود دارد) رواج یافت. استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال باری معادل 2000 مگاوات بر روی سیستم وارد کرد و این یک مشکل تلقی شد و تنها 17 درصد از 9 میلیارد یورو برآورد شده برای تولید 17000 مگاوات برق برنامه ریزی شده برای تامین این وزارتخانه را به خود اختصاص داد.

سه اثر برای رادیو و تلویزیون برای توسعه فرهنگی

زمانی که تصمیم به ایجاد این تعامل گرفته شد، رئیس سازمان صدا و سیما سه موضوع استراتژیک را مطرح کرد. اول، تولید برنامه های کوتاه مدت و مکرر برای آگاهی و فرهنگ کوتاه مدت که شامل برنامه های کوتاه، گزارش های خبری، برنامه های گفتگو، ترجمه و غیره می شود. دوم تولید برنامه های نمایشی اعم از سریال و مستند که تاثیر عمیق تری دارد و می توان از آن برای برنامه های میان مدت و بلندمدت استفاده کرد و دیگری راه اندازی کمپین و ایجاد کمپین که سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات و تبلیغات است. تاثیر قابل توجهی دارد.

نکته دیگر اینکه علاوه بر رادیو و تلویزیون در فضای مجازی، شبکه های IPTV (تلویزیون تعاملی) رسانه ملی بیش از 20 میلیون بازدیدکننده داشته و توانسته اند با پخش برنامه هایی در زمان های پرمخاطب این شبکه ها به نتیجه برسند. هنگام پخش مسابقات ورزشی و برنامه های پرمخاطب .

صرفه جویی فقط به خاطر صحبت های مدیر

نتیجه چه بود؟ مثلاً در 29 تیر 1400، همزمان با درخواست یک صدا و سیما برای مصرف بهینه برق، مردم در همان لحظه حدود 400 مگاوات در مصرف برق صرفه جویی کردند و این مقدار معادل تولید برق یک نیروگاه است.

این رویه حتی در زمانی که صداوسیما بخشی از مخاطبان خود را از دست داده است، توانسته موثر واقع شود، اما نکته اینجاست که چرا اقداماتی که نیازمند فرهنگ سازی است، اکنون به این شکل عمل نمی کند؟ آیا ممکن است این عدم همکاری به دلیل کاهش بیشتر مخاطبان تلویزیون و کاهش گسترش این رسانه ها باشد؟

245245

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *