کشتار دانشجویان در بنگلادش؛ سقوط دولت و فرار نخست‌وزیر
اخبار اخبار جهان

کشتار دانشجویان در بنگلادش؛ سقوط دولت و فرار نخست‌وزیر

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: در هفته های اخیر خیابان های شهرهای بنگلادش شاهد درگیری معترضان با نیروهای ارتش و امنیتی در اعتراض به سیاست های نخست وزیر این کشور بوده است. ارتش بنگلادش استعفای شیخ حسینه نخست وزیر و خروج از بنگلادش را تایید کرد. به گفته فرمانده ارتش، این سربازان پس از استعفای حسینه دولت موقت تشکیل خواهند داد و وی از دانشجویان خواست که «آرامش را حفظ کنند و به ما کمک کنند». فرمانده کل ارتش تاکید کرد: هر چه بخواهید به دست می آوریم و آرامش را به ملت باز می گردانیم لطفا در این امر ما را یاری کنید و از خشونت بپرهیزید. وی افزود: ارتش به کسی شلیک نمی کند و پلیس به کسی شلیک نمی کند، من دستور دادم.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پزشکی و امنیتی گزارش داد که پس از کشته شدن 94 نفر در روز یکشنبه که خونین ترین روز در هفته های اخیر اعتراضات ضد دولتی بود، مجموع تلفات درگیری ها در بنگلادش به حداقل 300 نفر رسید. . به گزارش خبرگزاری دولتی سنگباد سانگستا بنگلادش، مرکز اصلی هوانوردی در داکا، فرودگاه بین‌المللی این کشور، در پی استعفای حسینا به طور موقت بسته شده است.

شیخ حسینه، نخست وزیر فراری بنگلادش

ناظران سیاسی می گویند سهمیه های شغلی دولتی برای فرزندان جانبازان جنگ در بنگلادش موضوعی بود که باعث اعتراضات شد. به محض اینکه دولت این سهمیه ها را اعلام کرد، عده ای که اکثرا دانشجو بودند اعتراض کردند. بعداً، دولت تصمیم گرفت حدود 90 درصد آن را در یک عقب نشینی لغو کند. اما دامنه اعتراضات به مرور زمان گسترده تر شد. تحلیلگران می گویند که مردم به برخی از مسائل حقوق بشری در این کشور اعتراض می کنند. به این ترتیب اعتراضات به سرعت به اعتراضات ضد دولتی تبدیل شد.

ده ها نفر در این اعتراضات جان باختند. تظاهرکنندگان خواستار استعفای شیخ حسینه، نخست وزیر این کشور شدند. دولت اینترنت را در این کشور قطع کرده است. با این حال اعتراضات ادامه یافت. حداقل 11000 نفر در هفته های اخیر دستگیر شده اند. این ناآرامی همچنین به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر کشور انجامید و مقامات در یک مقطع زمانی در جریان تیراندازی مقررات منع رفت و آمد برقرار کردند.

در همین حال، معترضان آخر هفته گذشته خواستار تلاش «عدم همکاری» شدند و از مردم خواستند مالیات و قبوض آب و برق نپردازند و یکشنبه ها سر کار نیایند.

اما خشونت امروز به اوج خود رسیده است. آنچه الجزیره در آخرین اخبار به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد این است که رئیس جمهور بنگلادش دستور آزادی خالده ضیا، نخست وزیر سابق و رهبر مخالفان را صادر کرده است. به گزارش این رسانه ها، منابع پلیس و پزشکی در این کشور نیز از کشته شدن دست کم 56 نفر در ادامه ناآرامی ها در بنگلادش خبر دادند.

خبرگزاری های «ریانوستی» و «نیوز 18» نیز ساعاتی پیش اعلام کردند که نخست وزیر مستعفی بنگلادش به همراه خواهرش از لندن درخواست پناهندگی می کند. این دو رسانه مدعی شدند که شیخ حسینه، نخست وزیر مستعفی بنگلادش و خواهرش تابعیت بریتانیایی دارند.

در همین حال، برخی منابع دیگر اعلام کردند که شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در پی اعتراضات مردمی از کشور گریخت و راهی هند شد. این دومین بار در زندگی حسینه است که به هند می گریزد و اولین بار بود که پس از کشتاری که خانواده اش در معرض کودتا قرار گرفتند، با کمک گاندی به هند رفت.

تمام اعضای خانواده حسینه به جز شوهر، فرزندان و خواهرش شیخه ریحانه، در جریان کودتای 15 اوت 1975 در بنگلادش که شاهد ترور شیخ مجیب الرحمن بود، کشته شدند.

حسینه، وجد و ریحانه در زمان ترور در حال بازدید از اروپا بودند. آنها به خانه سفیر بنگلادش در آلمان غربی پناه بردند و بعداً از ایندیرا گاندی، نخست وزیر هند، پیشنهاد پناهندگی سیاسی دریافت کردند.

دانش آموزان در بنگلادش کشته شدند.  سقوط دولت و فرار نخست وزیر

اعضای خانواده بازمانده به مدت شش سال در دهلی نو هند در تبعید زندگی کردند و در این مدت ارتش او را از ورود به کشور منع کرد. در فوریه 1981، حسینه به عنوان رئیس اتحادیه عوامی انتخاب شد و در سال‌های بعد به یکی از چهره‌های کلیدی سیاست بنگلادش تبدیل شد.

اوبروی در سال 2009 برای دومین بار به عنوان نخست وزیر انتخاب شد و در انتخابات 2014 و 2018 توانست این سمت را حفظ کند. در دوران حکومت او بنگلادش شاهد رشد اقتصادی قابل توجهی بود و چندین پروژه زیربنایی بزرگ مانند پل پادما و مترو داکا اجرا شد.

وی بر توسعه اقتصادی، بهبود نظام آموزشی و بهداشتی و افزایش مشارکت زنان در برنامه‌های خود تاکید ویژه داشت، اما موضوعاتی مانند فضای بسته سیاسی، موارد نقض حقوق بشر و انتقاد در حوزه حقوق شهروندی باعث انتقاد و اظهار نظر شد. . اعتراضات

اعتراضات دانشجویی در بنگلادش از اوایل ژوئیه 2024 آغاز شد. این کشور 170 میلیون نفری، واقع در جنوب آسیا، در سه هفته گذشته پس از اعتراضات دانشجویان به سهمیه بندی در مشاغل دولتی، در هرج و مرج به سر می برد.

حزب اصلی اپوزیسیون ملی‌گرای بنگلادش (BNP) انتخابات ملی را در ژانویه تحریم کرد و منتقدان به حسینه و دولت او نسبت به حرکت به سمت یک سیستم تک حزبی که با اتهامات اقتدارگرایی خدشه‌دار شده بود هشدار دادند. مردم پس از استعفای او با خوشحالی به خیابان ها ریختند. حال باید دید در روزهای آینده قدرت از ارتش به مردم باز می گردد یا خیر؟

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *