به گزارش -، قوانین قیمت گذاری دستوری و ساعتی، صنعت خودرو را در شرایط خاص و پیچیده ای قرار داده است. به گفته کارشناسان صنعت خودرو، سیاستهای نادرست امروز ما را در حوزه خودرو به نوعی «چه باید کرد» تبدیل کرده است. علاوه بر این، واردکنندگان خودرو مدعی هستند که در یک سال و نیم گذشته پرونده حجیمی از قوانین متعدد در زمینه واردات خودرو داریم که ما را سردرگم کرده و نمی دانیم در آینده چه اتفاقی می افتد.
چه کار کنم؟ کاسه را برداشتیم
در همین راستا آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن موتورها و قطعات خودروسازی کشور در میزگرد خودرو معاونت سیاسی تاکید کرد: دولت و مجلس جدید باید گوش شنوایی برای شنیدن صدای صنعت خودرو داشته باشند. و گفت: متاسفانه صنعت خودرو از نظر سیاسی به شدت اداره می شود، در عین حال نبود سند مدون و نقشه راه برای صنعت خودرو، خلأ بزرگی در این صنعت است که آینده این صنعت را ناشناخته نگه می دارد باید بتواند با کمک اندیشکده ها و حمایت مسئولان ارشد کشوری و با سیاست های محوری در حوزه خودرو، اسناد اولیه را برای صنعت خودرو تعریف کند که می تواند نقشه راه توسعه این صنعت باشد.
وی افزود: بر این اساس همه فعالان این صنعت اعم از تولیدکنندگان مواد اولیه، قطعه سازان، خودروسازان، خدمات پس از فروش و سپس حوزه فروش خودرو در جامعه باید از طریق اسناد اولیه تحت پوشش قرار گیرند و با تغییر قوانین دولت و مجلس. و اصول، نباید بازی را تغییر دهند تا اگر شخصی وارد صنعت خودرو شد و تصمیم به سرمایه گذاری گرفت، این دیدگاه را داشته باشد که بداند از همان نقطه ابتدایی که یک دوره زمانی را شروع می کند، به نقطه مطلوب می رسد.
این فعال حوزه صنعت قطعات یدکی کشور گفت: گاهی عمدا صنعت خودرو را با صنعت موشکی در کشور مقایسه می کنند تا صنعت خودرو را از بین ببرند و این تشبیه بسیار اشتباهی است. چرا که اگر صنعت موشکی ما پیشرفت چشمگیری داشته، سال هاست سیاست واحد، اسناد اولیه و نقشه راه مشخصی داشته که با تغییر دولت ها و مجلس ها تغییری نکرده است. اما صنعتگران این رشته از دوستان و همکاران ما در دانشگاه نیز هستند.
هواداران احمدی نژاد تاکید کردند: مشکل سیاست ها این است که یکی از صنایع تبدیل به صنایع نظامی و موشکی می شود و دیگری تبدیل به خودروسازی می شود و صنعتی است که همه ما روی آن کار می کنیم اما با چالش های زیادی مواجه هستیم.
دبیر انجمن همگن قطعه سازان تصریح کرد: تمرکز سیاست واحد، جلوگیری از تعدد نظرات نهادهای مختلف و تهیه اسناد اولیه و نقشه راه که دارای ضمانت اجرایی باشد و سپس دولت و حاکمیت سیاست گذاری را ترک کنند. هدایت راهبردی و نظارت بر نهاد و کارآفرینی و کار را به ساختار سرمایه داری و شرکتی بسپارید.
یک خودروساز زیر قیمت چقدر می تواند بفروشد؟
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز با بیان اینکه صنعت خودرو ناعادلانه ترین صنعت در کشور است، گفت: با وجود اینکه قیمت تمام مواد اولیه به طور مداوم در حال افزایش است و قیمت آن بازنگری شده است اجازه نمی دهد محصول خودرو افزایش یابد. این برای ما یک سوال است: چگونه می توانیم اینگونه عمل کنیم و زیر قیمت بفروشیم؟
وی افزود: پارسال حدود یک میلیون خودرو تولید شد و اگر اجازه میداد قیمتها اصلاح شود و خودرو بدون ضرر تولید میشد، حتی اگر نیم میلیون خودرو افزایش مییافت، تیراژ تولید افزایش پیدا نمیکرد تولید می شد، قدرت خرید مردم 80 درصد افزایش می یافت.
دبیر انجمن خودروسازان کشور تصریح کرد: خودرو مثل بنزین شده است و هیچکس جرات افزایش قیمت را ندارد. اگر بخواهیم در صنعت خودرو پیشرفت کنیم باید همان مسیری را طی کنیم که دنیا در این صنعت طی کرد.
نعمت بخش در این میزگرد که به همت مرکز تحقیقات خودرو برگزار شد، خاطرنشان کرد: سال ها پیش به وزیر وقت صمت نامه نوشتیم که اگر می خواهید کاری اساسی برای این صنعت انجام دهید و صنعتی قابل رقابت با دنیا داشته باشید، اجازه دهید خودرو داشته باشیم. تولید کننده باید وارد کشور شود و با 0 تا 100 کار (از تولید تا خدمات پس از فروش) را خودش ایجاد کند تا ما یاد بگیریم.
نعمت بخش خاطرنشان کرد: پیام ما آزادسازی واردات خودرو است. مشکلی برای واردات خودرو و از سوی دیگر آزادسازی قیمت ها نداریم. رقابت باید به گونه ای باشد که بفروشیم و چنین ضرری نخوریم. به دلیل این قیمت گذاری اجباری، ما حدود 100 دلار به تولیدکنندگان زنجیره تامین و قطعات خود بدهکار هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در عین حال بوروکراسی بسیار سنگینی را در خصوص تخصیص ارز به راه انداخته اند. از ابتدای سال تا 26 تیرماه سال جاری هیچ ارزی به صنعت خودرو اختصاص داده نشده است. 1.5 میلیارد دلاری که در نیمه دوم تیرماه سال گذشته تامین شد، مربوط به تامین ارزی است که سال گذشته تخصیص داده شده اما هنوز تامین نشده است. امسال هر آنچه که قول دادند تخصیص یافت، اما متأسفانه عملی نشد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تایید کرد: دلیل کاهش تولید خودرو در چهار ماهه امسال نسبت به سال گذشته همین است. قرار است امسال 1.7 میلیون خودرو تولید شود. این در حالی است که اگر با این کار پیش برویم به تولید سال گذشته (حداکثر 1.3 میلیون دستگاه) نمی رسیم.
حجم زیادی از قوانین متعدد در زمینه واردات خودرو داریم
در ادامه، هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو تهران نیز گفت: اگر به جای مخالفت تولیدکننده و واردکننده برای دیدن یکدیگر، بسیاری از مشکلات را راحتتر حل کرده و نتیجه کار موثرتر خواهد بود. .
وی افزود: سه شرط اساسی برای توسعه صنعت خودرو می توان متصور شد. برای اینکه ما در مسیر درست حرکت کنیم، باید بین نخبگانی که متشکل از دولت، مردم و روشنفکران هستند به اجماع برسیم.
سلیمانی تصریح کرد: اندیشمندان خبره باید صدای مردم را بشنوند، آن ها را تحلیل کنند و خواسته های آنان را به گوش حاکم برسانند. حقیقت این است که آنجایی که این نظر کارشناسی به گوش حاکم می رسد و در سیاست ها متبلور می شود، حکمرانی خوب اتفاق می افتد و راه درست طی می شود. سیاست چنان صنعتی شده است که فعالان نمی توانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند چه برسد به سال آینده.
ملکان خاطرنشان کرد: چند سالی است که واردات خودرو و تجارت ما به طور کامل متوقف شده است. اما خوشبختانه با اشتیاق دولت سیزدهم، بحث واردات برای کمک به تعادل در بازار از سر گرفته شد. در این مدت افراد زیادی از جمله سازمان توسعه تجارت کمک کردند تا واردات خودرو به حالت عادی برگردد. اما مشکل اصلی در حوزه ما تغییرات هفته به هفته قوانین خودرو است.
وی افزود: ما در یک سال و نیم گذشته پرونده بزرگی از قوانین متعدد در زمینه واردات خودرو داریم که ما را سردرگم کرده و نمی دانیم در آینده چه اتفاقی می افتد و دقیقا باید چه کار کنیم. زیرا هر لحظه ممکن است قوانین و مقررات تغییر کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو تهران تاکید کرد: باید کل زنجیره جمع شود و با توجه به اینکه خوشبختانه در ابتدای دولت جدید هستیم، تصمیم گیری و اجماع مشترک در زنجیره می تواند خط مشی جدیدی بدهد. به گفته کارشناسان و فعالان، امکان استفاده از این زنجیره به طور کامل وجود دارد.
سکه در انتهای جدول باقی خواهد ماند و ممکن است به خدمات پس از فروش تحویل داده شود
در ادامه این جلسه عباسعلی غیاثی دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش نیز گفت: ناعادلانه ترین قسمت زنجیره خودرو خدمات پس از فروش است. به عنوان مثال، وزیر در بحث واردات خودرو گفت که سه میلیون خودروی برقی وارد می شود. آیا به خدمات پس از فروش فکر کرده اید؟ خدمات پس از فروش این سه میلیون دستگاه چطور؟
وی ادامه داد: قوانین ایجاد صاع بزرگترین مشکل ماست که دوستان به آن اشاره کردند. دو سه سال طول کشید تا تصمیم گرفته شد که یک واحد ارز خدمات پس از فروش را تامین کند و بر خدمات یک واحد دیگر نظارت کند. بنابراین، در واقع، “ما یتیم بودیم و یتیم تر شدیم.”
غیاچی تصریح کرد: وقتی می خواهند سهمی از ارز (چه قبلا داده شده باشد چه نداده) به واردکنندگان خودرو، خودروسازان و دیگران بدهند، ارز تخصیص داده می شود و در نهایت اگر ارزی باقی مانده باشد، ارز می شود. در پایین جدول خدمات پس از فروش قرار دارند و همچنین می توانند قطعات را برای ارائه خدمات وارد کنند.
این مسئول صنعتی تصریح کرد: متأسفانه خدمات پس از فروش به زنجیره خودروسازی و سیستم های خودروسازی با چشمی دیگر می بیند و باید ارز مورد نیاز خود را از محل فروش خودرو تامین کند. از جایی که ماشین بر اساس اصل و نسب فروخته می شود “جدول های پایین تر” وجود دارد.
دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش اعلام کرد: طبق آمار 350 هزار اتحادیه کارگری مرتبط با خدمات پس از فروش وجود دارد که از این تعداد 4000 واحد مربوط به خدمات پس از فروش عرضه کنندگان است. در عین حال این 4000 دستگاه که 10 درصد ارزش افزوده دارند طبیعتاً 10 درصد گرانتر از قطعات وارداتی توسط نمایندگی ها هستند. بنابراین عدم توجه به قطعه اصلی باعث از بین رفتن قطعات تقلبی می شود.
با تاکید بر اینکه بسیاری از ارگان ها و سازمان ها در نقش ناظر فعالیت و مداخله می کنند. وی تصریح کرد: به عنوان مثال بخشنامه نظارتی واحدی وجود دارد و وزارت حریم خصوصی نیز مقررات فروش دارد که همه اینها برای نمایندگان ما هزینه و زیان آور است. وقتی سودی وجود نداشته باشد، راه به فساد منتهی می شود. ضمن اینکه سیستم ارزیابی خدمات پس از فروش نیز در این زمینه به معضلی تبدیل شده است.
صنعت خودرو یک اکوسیستم است
علی خسروانی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران به عنوان سخنران پایانی این میزگرد خودرویی گفت: برای اولین بار است که همه با هم هستیم و در کل زنجیره از عرضه کننده تا فروش محصول با هم هستیم. این اولین بار است که نماینده فروش نیز در این جلسات حضور دارد.
وی افزود: در واقع حوزه خودرو اکوسیستمی است که شامل گروه ها و اجزایی است که هر کدام رسالت خاصی دارند و یک نتیجه در این اکوسیستم دارند. اگر یک قسمت از کار بیفتد عملاً عملکرد کل مجموعه مختل می شود. اکوسیستم خودرو شامل قطعه سازان، خودروسازان، واردکنندگان، شبکه های پس از فروش و فروشندگان خودرو است. بنابراین نمی توان یک قسمت از این اکوسیستم را تعطیل کرد و بقیه کار را مختل کرد.
این فعال بازار خودرو تصریح کرد: شاهد بودیم که چند سال ممنوعیت واردات خودرو بر صنعت خودرو تاثیر گذاشته است. یکی از مهمترین مسائل این است که ما به مصرف کننده به عنوان بخشی از تصمیمات نگاه نمی کنیم. وقتی با هم صحبت می کنیم به یک نظر واحد می رسیم که این نظر را به گوش دولت برسانیم تا نظر واحد به نفع مردم باشد.
خسروانی تصریح کرد: این در حالی است که در برخی موارد برای حفظ مصرف کننده باید به مصرف کننده دیه پرداخت و یا در مقطعی از مصرف کننده حمایت مازاد کرد. اگر مصرف کننده ناپدید شود، اتفاق خوبی نمی افتد. امروز متاسفانه خودرو از سبد مصرف جوانان حذف شده است. مرد جوانی که چند سال پیش توانایی خرید ماشین را داشت امروز آن را دور از دسترس می داند.
223225
khabaronline به نقل از رابو