اخبار اخبار فرهنگی

نهضت جنگل به روایت یکی از جنگلیان/ دست‌نوشته‌ی او پیدا و منتشر شده است

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین«خاطرات امان الله زنده از مجاهدین جنگل» توسط امان الله زنده با همکاری انتشارات شیرازه منتشر شد. این کتاب منشأ و احوال تعداد زیادی از مردان و رزمندگان نهضت جنگل را روایت می‌کند که در خاطرات روسای جنگل‌ها و رهبران که تاکنون منتشر شده است، نمی‌توان آن را یافت.

خبرگزاری کتاب ایران (ایپنا) با ارائه کتاب یادشده به شرح زیر است: کتاب خاطرات امان الله زنده از مجاهدان جنگل مشتمل بر دوازده بخش است. خانواده و کودکی، پیوستن به نهضت جنگل، تاریخچه نهضت جنگل با توجه به صحنه بالام پاتاوانی، تشکیلات کوما، روزهای پایانی، تسلیم و مقاومت، حکومت معین رایا در فمنات، داستان من پس از کشتار از حسین خان که در شهربانی رشت خدمت می‌کند و همسرم را همراهی می‌کند، بسیاری از یادداشت‌ها، خاطرات و زندگی‌نامه تقی امان‌الله خانی شامل دوازده قسمت کتاب است. پیوست ها، عکس ها، نقشه ها، پروفایل ها، منابع…

اندکی پس از حمله روس ها به سرزمین های ایران در قفقاز در اواسط قرن نوزدهم، مقامات روس هیئت هایی را برای به دست آوردن تصویری از سرزمین های فتح شده به خانات قفقاز فرستادند. آنچه در این مجموعه ارائه می شود گزارشی است بر اساس اسناد آرشیوی روسی، در درجه اول گزارشی است که ایوان شوپن پس از مدت سه سال اقامت در ایروان…

نهضت جنگل یکی از مهم ترین و مؤثرترین قیام های مسلحانه ایران و جهان است که در طول هفت سال ده ها شخصیت آزادی خواه و صدها مبارز را با هدف مبارزه با بیگانگان در گیلان گرد هم آورد. اما به دلیل شکست این جنبش، پایان خونین آن، از بین رفتن بیشتر اوراق و اوراق آن و نتیجه سال ها ارعاب و جنگل زدایی، هر اطلاعاتی که بتوان از این حرکت به دست آورد، ارزشمند تلقی می شود. گوشه های تاریک این حرکت را روشن می کند.

تاکنون خاطرات برخی از شخصیت های سیاسی و نظامی نهضت جنگل منتشر شده و یا اقوام و مطلعان برای آنها نامه نگاری کرده اند که فهرست بلندبالایی از آنها به دست می آید. هر یک از این کتاب ها و خاطرات بخشی از وقایع و حقایق جنبش جنگل است. اما این کتاب خاطرات امان الله زنده که خاطرات یکی از نیروهای رزمنده جنگل است حاوی اطلاعات ارزشمندی از وقایع نهضت جنگل و اوضاع اجتماعی گیلان در اواخر دوره قاجار و دوره قاجار است. . ربع اول حکومت پهلوی. تصویری از دست نوشته و اسکن نویسنده باقی مانده است که این تصحیح از روی آن انجام شده است.

امان الله خان زنده در حدود سال ۱۲۸۳ در سوستلان فومن در خانواده ای کشاورز به دنیا آمد. در کودکی و نوجوانی از تحصیل دوری می کرد و علاقه ای به مطالعه نداشت و در جامعه بی سواد آن زمان فقط خواندن و نوشتن داشت. او روستایی ساده زیستی بود که مجذوب ظهور مجاهدین و علاقه مردم به آنها شد و پس از رویای خود جذب میرزا کوچ خان شد. ظاهراً در بهمن سال 1298 و اندکی پیش از آخرین ملاقات میرزا کوتج خان و آذری، در حالی که پانزده سال بیشتر نداشت، به عضویت گروه گنگلیس درآمد و با وجود نوجوانی، در زمره یاران میرزا قرار داشت ساعات اولیه صبح به Jangles بپیوندید. نوشتن شرح حال خود را از سال 1299 با تشویق درویش علی کلیشمی آغاز کرد که میرزا نیز از سران مجاهدین آگاه بود و از مشکل بی سوادی خود نیز آگاه بود. با این حال از بالام پاتاوانی مشهدی خواست تا اطلاعاتی در مورد کارهای اولیه کارگران جنگل به او بدهد.

او کمی بیش از دو سال در خدمت میرزا جنجلی بود و در این ایام چندین ماه در مدرسه شبانه روزی نظامی جنجلی در کوما آموزش دید. پس از پایان کار جنگل در سال 1300 شمسی عده ای از افراد مجاهد را به گفته خود برای ادامه مبارزه جمع کرد. اما به دعوت میرزا یوسف خان شعبان تفتی و حسن خان معین رایا تسلیم شد و در زمره محافظان معین رایا قرار گرفت که به نایب السلطنه فومنات منصوب شد. وی تا زمان ترور و مرگ حسن خان معین الرعایا در سال 1305 در کنار او ماند.

امان الله زنده پس از ترور و مرگ معین ریا یا بیکار بود یا شغل موقت داشت تا اینکه در شهریور 1308 به شهربانی رشت منصوب شد و پس از آن تشکیل خانواده داد و به تدریج ارتقا یافت. وی در آذرماه 1356 در بیمارستان باهر تهران درگذشت و در بهشت ​​زهرا(س) به خاک سپرده شد.

با توجه به اینکه اکثر کتب تاریخی بر اساس روایت پادشاهان، وزیران، اشراف، عمدتاً طبقات بالای جامعه و املاک نوشته شده است و گزارش های طبقات فرودست و مردم عادی رویدادهای نادر و نادری است، از این نقطه رمان و خاطرات امان الله زنده بسیار ارزشمند است. زنده یاد در خاطرات خود تصویری مستقیم و ارزشمند از جامعه کشاورزی، مسائل، مشکلات، دغدغه ها و آداب و رسوم آن ارائه می دهد و بسیاری از اصطلاحات، ابزار و لوازم آن را معرفی می کند.

با توجه به وقایع مربوط به نهضت جنگل، این خاطرات بیانگر نقش و تأثیر میرزا کوچخ خان و گابلر در میان اقشار مختلف مردم است و خاستگاه، عقیده و عقیده گروهی از مجاهدین را به خواننده نشان می دهد و در به دست آوردن تصویر عینی و واقعی از مردم میرزا و رزمندگان جنگل هنگام کمک رسانی.

آنچه زندیش درباره نحوه طرح دعوا و رسیدگی به اختلافات کشاورزان می گوید در منابع دیگر نیامده است. گزارش او از نحوه هدایت کشتی گیلماریدی نیز بسیار جالب و تکمیل کننده گزارش راپینو است. عطف فارسی گیلکان از دیگر جنبه های اهمیت این کاتا است و آن را به منبعی ارزشمند برای مطالعات زبانی تبدیل کرده است.

بخشی از کتاب شامل جزئیات مهم و منحصربه‌فردی درباره ماه‌های اولیه نهضت جنجل است که به درخواست میرزا جنجلی اضافه شده و بالام پاتاوانی مشهدی آن را ترجمه کرده است. همچنین جزئیاتی از نهضت و حوادث تلخ و شیرین زندگی میرزا را روایت می کند که در هیچ منبع دیگری یافت نمی شود.

نویسنده فهرستی از اسامی دوستان، هواداران، رهبران جنگل، معلمان و شاگردان مدرسه نظامی کوما در سال آخر نهضت میرزا ارائه می دهد که در هیچ کجا به طور کامل نوشته نشده است. برنامه آموزشی روزانه آموزشگاه نظامی کوما که پس از تجربه مدرسه نظامی غوراب زرمخ شکل گرفته است نیز به طور دقیق تشریح شده است.

امان الله خان اطلاعات دست اولی درباره قیام های برخی از بازماندگان نهضت جنگل از جمله میرزا ابراهیم خان کسمایی و سیدجلال چمنی و شورش های محلی ارائه می دهد. همچنین اطلاعات نسبتاً کاملی در مورد اصل، خانواده، زندگی، ارتباطات، حکومت و نحوه کشتن میرزا حسن خان معین راعی علیانی ارائه می کند و در عین حال ارتباط و همکاری مخفیانه وی با دولت را در آخرین روزهای سال 1395 تأیید می کند. نهضت جنگل. اطلاعات نادر و دست اول از خانواده میرزا یوسف خان شعبان شفیع، گذشته و نقش او در نهضت جنگل از دیگر مطالب این کتاب است.

نویسنده در بخش دوم خاطرات خود که مربوط به دوران سربازگیری در دوران پهلوی است، مطالب جالبی از سازماندهی سران نظامی در این دوره و وظایف آنها به ثبت رسانده است.

هومان یوسفدیحی در سال 1349 در لاهیجان به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند. پس از آن به همراه خانواده در رشت زندگی کرد و تحصیلات متوسطه را در این شهر به پایان رساند و در سال ۱۳۶۸ موفق به اخذ دیپلم تجربی شد. پس از آن برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی به تهران رفت و موفق به اخذ مدرک لیسانس (1372) و فوق لیسانس (1375) از دانشگاه آزاد اسلامی شد و در همان دانشگاه مشغول به تدریس است در حال حاضر به عنوان محقق و همکاری با دایره المعارف زبان و ادبیات فارسی در شبه قاره هند. اولین مقاله وی در سال 1369 در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید و تاکنون مقالات متعددی در زمینه تاریخ و ادبیات در مجلات گلچرخ، هاروشیار و گیلوا و مجموعه مقالات گیلان نامه دکتر دکتر به چاپ رسانده است. محمود نام افشار و دایره المعارف اسلامی را منتشر کرده است. از جمله کتاب های منتشر شده او می توان به «داستان عشق سنان» (1390)، «حکام گیلان در عصر زندیه و قاجار» (1391) و «انجمن های گیلان در عصر مشروطه» (1387) اشاره کرد.

کتاب «خاطرات امان الله زنده از مجاهدان جنگل» نوشته امان الله زنده در 774 صفحه و قیمت 625 هزار تومان توسط کتابی در شیراز منتشر شده است.

25957

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *