اخبار اخبار فرهنگی

حمیدرضا آذرنگ: بازیگری از جنوب که با کارگردانی به خوزستان برگشته است

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، بسیاری از هنرمندان تئاتر با ورود به تلویزیون، سینما و نمایش خانگی توانستند موفقیت های بیشتری کسب کنند. حضور نمایش ها در عرصه تصویر در سال های اخیر افزایش یافته است. حمیدرضا آذرنگ نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر به تازگی اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «روزی روزگاری در آبادان» اکران کرد، داستانی که آذرنگ سال ها پیش روی صحنه تئاتر رفت و بینندگان زیادی را به خود جذب کرد.

همشهری آنلاین: نوشته: فیلم سینمایی «رزی تسبیح آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ ماه گذشته قرار بود چند بار اکران شود که به دلایلی به تعویق افتاد و حالا این فیلم با بازی فاطمه معتمدی و محسن تنابندی چهارشنبه 10 مرداد منتشر می شود.
آذرنگ اولین فیلم خود را 5 سال پیش در اوج کرونا ارائه کرد و فیلمی بود که به چند دلیل اکران نشد.

اولین نمایش «تسبیح آبادان» اولین کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در سال 1392 در سی امین جشنواره فیلم فجر بود.
از بازیگران این فیلم می توان به فاطمه معتمدیه، محسن تنابنده، الهام شفیع، هیراد آذرنگ، سهیل جمالی و امیرحسین ابراهیمی اشاره کرد.
این فیلم در 7 رشته بهترین بازیگر مرد، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، صدابرداری، کارگردانی اول و طراحی تئاتر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و توانست جایزه بهترین طراحی تئاتر را از آن خود کند.
تجربه سینمایی این کارگردان سرشناس تئاتر مرهون تجربه تئاتر آذرنگ است. این اثر با همین عنوان در سال 84 در مجموعه تئاتر شهر عرضه شد. آذرنگ گفت: برخلاف سایر نقاط جهان که یک نمایش می تواند سال ها روی صحنه بماند، اجرای آن در ایران 30 روز به طول می انجامد. مایلیم سخنان خود را با مخاطبان بیشتری در میان بگذاریم. فکر می‌کردم این موضوع بی‌زمان است و با توجه به تخلفات انسانی که منجر به جنگ می‌شود، می‌خواستم فیلمی درباره آن بسازم.

آذرنگ که داستان این فیلم را بر اساس یک اتفاق واقعی ساخته است، درباره داستان این فیلم گفت: در روز اول جنگ آمریکا و عراق، موشکی به طور تصادفی به انبارهای شرکت نفت آبادان اصابت کرد، اما خبری از آن نبود. تلفات اما من تصور کردم. این حادثه که نشان دهنده خطای انسانی است ممکن است برای یک خانواده اتفاق بیفتد.
نمایشنامه های آذرنگ همیشه برای زمان خود پر سر و صدا بود. دغدغه های آذرنگ در فیلمنامه هایش گاهی باعث می شد که کارگردانان اجازه اجرای نمایش را به کارگردانان ندهند و یکی از این فیلمنامه ها «تران» به کارگردانی نیما دهقان بود، نمایشی درباره جنگ که حواشی زیادی در اجرا داشت و اجرا توقیف شد. چندین بار

او برای اولین بار با فیلم نیما جمشادی (۱۳۵۷) به آهنگسازی محمدعلی بش آهنجر وارد سینما شد. او 18 سال در جنوب کشور ماند و در بیشتر نقش هایش به عنوان یک جنوبی ظاهر شد. آذرنگ در بیش از 20 فیلم سینمایی کار کرده و با کارگردانان زیادی همکاری داشته است.
آذرنگ در دو فیلم «کتیل اهلی» و «خایانکشی» به کارگردانی مسعود خمی بازی کرد. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «ملکه»، «تنجا ابوقریب»، «آبجی»، «غلامرضا تختی» و «آباجان» اشاره کرد.
او در کارنامه آذرنگ با بازی در 17 سریال تلویزیونی دیده می شود. این بازیگر در سریال نون خای سعید آقاخانی هم کار کرد.

22057

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *