اولین و تنها حیوانی که برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن ندارد!
اخبار اخبار عمومی

اولین و تنها حیوانی که برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن ندارد!

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین، در سال 2020 دانشمندان انگلی شبیه چتر دریایی را کشف کردند که حاوی ژنوم میتوکندری نیست. اولین موجود چند سلولی با چنین فقدانی پیدا شد. چنین کمبودی به این معناست که این موجود نفس نمی کشد; در واقع، زندگی خود را کاملاً مستقل از اکسیژن می گذراند.

این کشف نه تنها درک ما را از نحوه عملکرد حیات روی زمین تغییر خواهد داد، بلکه ممکن است پیامدهایی برای جستجوی حیات فرازمینی نیز داشته باشد.

بیش از 1.45 میلیارد سال پیش، زندگی شروع به توسعه توانایی سوخت و ساز اکسیژن، یعنی تنفس کرد. یک ارگانیسم باستانی بزرگتر باکتری کوچکتری را بلعید، و به نوعی زیستگاه جدید باکتری برای دو طرف مفید بود و این دو در کنار هم ماندند. این رابطه همزیستی منجر به تکامل این دو موجود زنده با هم شد و در نهایت باکتری های قرار گرفته در داخل آنها به اندامک هایی به نام میتوکندری تبدیل شدند. هر سلول بدن شما، به جز گلبول های قرمز، حاوی تعداد زیادی میتوکندری است که برای فرآیند تنفس ضروری است.

آنها اکسیژن را تجزیه می کنند و مولکولی به نام آدنوزین تری فسفات تولید می کنند که موجودات چند سلولی از آن برای رشد سلول سوخت استفاده می کنند.

می دانیم که سازگاری هایی وجود دارد که به برخی از موجودات اجازه می دهد در شرایط کم اکسیژن رشد کنند. برخی از موجودات تک سلولی اندامک های مرتبط با میتوکندری را برای متابولیسم بی هوازی ایجاد کرده اند. اما امکان وجود موجودات بی هوازی منحصراً چند سلولی موضوع برخی از بحث های علمی بوده است.

توضیحات رابو: ارگانیسم بی هوازی موجودی است که می تواند بدون اکسیژن زنده بماند و رشد کند. بی هوازی ها می توانند پروکاریوت یا یوکاریوت، تک سلولی یا چند سلولی باشند. آزمایش تیوگلیکولات برای تشخیص میکروب های بی هوازی استفاده می شود.

بحث علمی ادامه داشت تا اینکه تیمی از محققان به رهبری دیانا یاهالومی از دانشگاه تل آویو در اسرائیل تصمیم گرفتند نگاهی دیگر به یک انگل معمولی ماهی قزل آلا به نام داشته باشند. Henigoya Salminicola پرت کردن

این انگل یک گونه است کنیدریان از شاخه مرجان ها، چترها و شقایق ها است. اگرچه کیست هایی که آنها در گوشت ماهی تولید می کنند نامناسب هستند، اما این انگل ها مضر نیستند و در طول چرخه زندگی ماهی قزل آلا وجود دارند.

کنیدریان هنگامی که یک میکروب وارد میزبان خود می شود، می تواند در شرایط کاملا هیپوکسیک (کمبود اکسیژن در بافت های بدن) زنده بماند. اما سخت است که بدانیم دقیقاً چگونه این کار را بدون نگاه کردن به DNA موجود انجام می دهد. این کاری است که محققان انجام دادند.

آنها از توالی یابی عمیق و میکروسکوپ فلورسانس برای انجام مطالعه دقیق روی استفاده کردند H. salminicola آنها مورد استفاده قرار گرفتند و دریافتند که ژنوم میتوکندری توانایی تنفس هوازی و تقریباً تمام ژن های هسته ای را که در رونویسی و تکثیر میتوکندری دخیل هستند را از دست داده است.

این نتایج نشان داد که بالاخره یک موجود چند سلولی وجود دارد که برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن ندارد.

اولین و تنها حیوانی که برای زندگی نیازی به اکسیژن ندارد!

این کشف می تواند به شیلات کمک کند تا استراتژی های خود را برای مقابله با انگل تطبیق دهند. اگرچه آنها برای انسان بی ضرر هستند، اما هیچ کس نمی خواهد ماهی قزل آلا آلوده به چتر دریایی عجیب و غریب بخرد.

اما این یک کشف بسیار خوب است که به ما کمک می کند بفهمیم زندگی چگونه کار می کند.

محققان در مقاله خود که در فوریه 2020 منتشر شد، توضیح دادند: “کشف ما تأیید می کند که سازگاری با یک محیط بی هوازی به یوکاریوت های تک سلولی محدود نمی شود، بلکه در یک حیوان انگلی چند سلولی نیز تکامل یافته است.”

منبع: Science Alert

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *