اخبار اخبار جهان

بررسی مهمترین محورهای برنامه عراقچی برای وزارت خارجه؛ دکترین وزیرخارجه پیشنهادی برای باز کردن قفل روابط با غرب چیست؟

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، هماهنگی کامل میدانی و دیپلماتیک، حمایت همه جانبه از محور مقاومت و تعامل «شرافتمندانه، عملکردی و فرصت‌محور» با اروپا، مانع از بازسازی اجماع امنیتی علیه ایران در شورای امنیت شد. لغو شرافتمندانه تحریم ها از طریق مذاکرات معنادار و غیر خورنده یکی از محورهای برنامه عراقچی برای مدیریت دستگاه سیاست خارجی است.

شکی نیست که یکی از مهم ترین چالش های اخیر دیپلماسی ایران، روابط با آمریکا و اروپا است. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه پیشنهادی دولت چهاردهم که تجربه چندین دهه مذاکره با طرفین را دارد و برای مذاکره کنندگان غربی چهره ای آشنا، حرفه ای اما قاطع است چه برنامه ای برای برچیدن روابط با اروپا و آمریکا دارد؟

وزیر خارجه پیشنهادی در برنامه خود نوشت که «تعامل شرافتمندانه، کارکردی و فرصت‌محور از موقعیت برابر و بر اساس احترام متقابل» را با اروپا و در مورد آمریکا «به مدیریت خصومت ادامه خواهد داد». وی البته خاطرنشان کرد که در راستای «مبارزه با سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی» حرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه پیشنهادی تاکید کرد که از همه ظرفیت‌های سیاست خارجی برای خنثی‌سازی و خنثی‌سازی تحریم‌ها و کاهش هزینه‌های آن و رفع شرافتمندانه تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه با اقدامات جدی، هدفمند و غیر خورنده استفاده خواهد کرد. او سعی خواهد کرد مواضع تعیین شده رژیم را حفظ کند.

توجه به حقوق و سهم ایران در کریدورها و مسیرهای ترانزیتی از دیگر برنامه های عراقچی است. وی در برنامه خود برای وزارت امور خارجه نوشت که تلاش خواهد کرد “از تهی شدن ظرفیت های جغرافیایی کشور به ویژه در حوزه حمل و نقل منطقه ای، ترانزیت بین المللی و حوزه انرژی جلوگیری کند” و از دیپلماسی انرژی در حوزه ها استفاده کند. انرژی شما یک روش موثر در پیش خواهید گرفت

“ادامه روابط قوی با چین و روسیه، گسترش همکاری با اقتصادهای نوظهور مانند هند، اندونزی، آفریقای جنوبی و برزیل”، “تسهیل روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان، به ویژه در مناطق مرزی” و “کمک به مهار و حل مشکلات آب و هوایی”. ” «محیط زیست بخشی از مسیر همکاری های منطقه ای و بین المللی است و توجه ویژه به دیپلماسی آب» از دیگر برنامه های آقای عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه است.

عراقچی قصد دارد در حوزه «دیپلماسی اقتصادی» سیاست خارجی را در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار دهد و از همه ظرفیت ها برای تسهیل کار و امیدواری فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی استفاده کند.

در همین راستا، وزیر امور خارجه پیشنهادی نوشت که برای تقویت سیاست حسن همجواری، استفاده حداکثری از توانمندی های سازمان های منطقه ای (شانگهای، بریکس، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سایر سازمان های مشابه) و گسترش «حوزه همکاری» تلاش خواهد کرد. دیپلماسی.» به آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای شرقی گسترش خواهد یافت.

در واقع «گذراندن کشور از سلسله فشارهای تحریمی»، «حمایت از ساختارها و مسیرهای موجود برای خنثی کردن تحریم‌ها و تلاش برای باز کردن بازارها و مکانیسم‌های جدید به منظور کاهش هزینه‌های تحریم‌ها» و «مقابله با پروژه ترس از ایران». ” امنیت ایران یکی از اولویت های عراقچی است.

وزیر امور خارجه پیشنهادی همچنین خواستار «دیپلماسی متوازن و مؤثر» است و «حمایت همه جانبه از محور مقاومت و حقوق مردم مظلوم فلسطین» را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است.

«بازنگری در شرح وظایف سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور» و « اتخاذ رویکرد تعاملی داخلی برادرانه، مسئولانه و گفت‌وگو محور» از دیگر اولویت‌های آقای عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه است.

هدف وزیر پیشنهادی امور خارجه در حوزه تقویت امنیت ملی، تقویت جایگاه دیپلماسی به عنوان یکی از ابزارهای مهم تولید و مدیریت انرژی در هماهنگی و هم افزایی با سایر نیروها، نهادها و سازمان های ذیربط است.

عراقچی «با استفاده از ترکیبی از عناصر مادی و معنوی قدرت از جمله قدرت سخت، قدرت نرم، قدرت هوشمند و قدرت معنایی»، «با دیپلماسی فعال منطقه‌ای و بین‌المللی و در میان خود، قدرت بازدارندگی کشور را در منطقه و فراتر از آن حفظ و تقویت می‌کند». این برنامه «تقویت کامل میدانی و دیپلماسی» و «تقویت دولتها و گروههای متحد یا در کنار ایران و گسترش و تقویت عمق ژئوپلیتیکی کشور به ویژه در منطقه محور مقاومت» است.

عراقچی در برنامه خود «برخورد قاطع، مؤثر و به موقع سیاسی و دیپلماتیک با مراکز خطرناک، سیاست‌ها و تصمیم‌های تهدیدآمیز» را گنجانده است که به گفته او از «بازیابی اجماع امنیتی جهانی علیه ایران به‌ویژه در شورای امنیت سازمان ملل متحد» جلوگیری می‌کند. “.

وزیر امور خارجه پیشنهادی بر استفاده حداکثری از «دیپلماسی شنل» (سران سه کشور) به ویژه در روابط با همسایگان تاکید کرده و قرار است از قابلیت های «دیپلماسی دفاعی» و «دیپلماسی امنیت اطلاعات» به درستی استفاده کند. .

توجه به کارکرد فناوری های نوظهور از جمله هوش مصنوعی به عنوان عناصر جدید قدرت در روابط بین الملل و همچنین حفاظت از برنامه هسته ای کشور و دستاوردهای آن از دیگر برنامه های عراقچی است.

برنامه پیشنهادی وزیر امور خارجه شامل تقویت «دیپلماسی پارلمانی» و توجه جدی به «دیپلماسی غیررسمی»، «دیپلماسی عمومی»، «دیپلماسی رسانه ای» و «دیپلماسی سایبری» و همچنین روایت های هوشمندانه و قانع کننده در گفتگو است. جنگ شناختی دشمن نیز گنجانده شده است

آقای عباس عراقچی از دهه 60 تاکنون سمت های دیپلماتیک مهمی را بر عهده داشته و با 5 وزیر امور خارجه در دولت های مختلف همکاری نزدیک داشته است.

>>> مهمترین بخش های برنامه عراقجی را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

دیپلماسی «شامل، فعال و مؤثر» با رویکردی متوازن و عملی

هماهنگی کامل میدانی و دیپلماتیک؛ تقویت دولت ها و گروه های متحد با ایران

حمایت همه جانبه از محور مقاومت و حقوق مردم مظلوم فلسطین

تعامل “با عزت، عملکردی و فرصت محور” با اروپا بر اساس احترام متقابل

– جلوگیری از بازسازی اجماع امنیتی علیه ایران در شورای امنیت

لغو تحریم ها از طریق مذاکرات معنادار و غیر خورنده محترم است

احقاق حقوق و سهمیه های ایران در کریدورهای ترانزیتی و گشایش بازارهای جدید

– ادامه روابط قوی با چین و روسیه و ایجاد پیوندهای جدید با اقتصادهای نوظهور

دیپلماسی عمومی فعال و روایت هوشمندانه و قانع کننده در جنگ شناختی

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *