اخبار اخبار جهان

ماجدی: عراقچی می‌تواند مذاکره برد ـ برد کند/ ویژگی وزیرخارجه پیشنهادی صبوری و بردباری است

تبلیغات بنری


زینب اسماعیلی: این دیپلمات افزود: اگر می‌خواهیم موضوع هسته‌ای را حل کنیم و برجام را احیا کنیم، آقای عراقچی انتخاب درستی است زیرا ایشان از ابتدای مذاکرات حضور داشتند و دکتر ظریف را در تمام مذاکرات برجام همراهی کردند. مسلط به زبان انگلیسی و مهارت های مذاکره.

علی مجدی، سفیر پیشین ایران در ژاپن و آلمان، وضعیت کنونی را توضیح داد که هیچ یک از طرفین مذاکره حاضر به امتیاز دادن به طرف مقابل نیستند. همه طرف های برجام از استانداردهای فعلی تعیین شده در توافق فراتر رفته اند و شرایط به گونه ای است که یا باید همان پایه را بازسازی کنند یا پایه جدیدی بسازند. این مسیر باید با ایجاد حس برد-برد برای طرفین همراه باشد و هیچکس به اندازه عباس عراقچی در این مسیر مهارت ندارد.

همچنین به راحتی می داند چه کارشناسانی از نهادهای مرتبط با تحریم و برجام باید نظر خود را بدهند یا اگر حضور آنها برای مذاکرات ضروری است، مثلاً از وزارت نفت، بانک مرکزی و غیره، این می تواند یک گزینه باشد. . مزیت های آقای عراقچی.

علی مجدی می گوید عراقچی می تواند سیاست برد-برد را در مذاکرات دنبال کند و منافع ملی را تامین کند.

مجدی یکی دیگر از ویژگی های مهم عراقچی صبر و بردباری اوست. او جلسات مذاکره را به خاطر می آورد که آقای ظریف برای حفظ منافع ملی کشور عصبانی بود، اما آقای عراقچی سعی می کرد آقای ظریف را آرام کند و مسیر مناسب تری برای مذاکره پیدا کند.

سفیر پیشکسوت کشور تایید می کند که حضور عراقچی در وزارت امور خارجه از تحصیلات دانشگاهی گرفته تا درجات عالی به معنای حضور وی در کادر وزارت امور خارجه است و این یک امتیاز برای فعالیت در عرصه دیپلماسی است. . البته مجدی در این خصوص تاکید می کند که بدنه کارشناسی بسیاری از نهادها یا سازمان های ذیربط نیروهای قدرتمندی هستند که می توانند برای مسائل مربوط به آن سازمان راه حل پیدا کنند. وی در این خصوص تاکید کرد: وزیر امور خارجه با سهولت بیشتری مورد پذیرش کارکنان و کارشناسان سازمان قرار می گیرد و می تواند سریعتر وارد دستور کار شود.

این سفیر باتجربه درباره تاثیر رای بالای نمایندگان بر وزیر پیشنهادی امور خارجه می گوید: مجلس به عنوان یک نهاد بزرگ قانونگذاری با آرای بالا می تواند از وزیر امور خارجه در مقابله با طرف خارجی حمایت کند. وقتی وزیری درصد بالایی از آرا را در پارلمان به دست آورد، پذیرش او در صحنه بین‌المللی آسان‌تر می‌شود.»

او از دوران سفارت خود مثالی می زند و می گوید: «زمانی که من در ژاپن سفیر بودم، وزیر امور خارجه ژاپن که به ایران آمدند، آقای خاتمی، آقای کروبی و آقای هاشمی از من به عنوان دوست خوب خود یاد کردند و ایشان هم از من یاد کردند. در این دیدار بسیار به من گفت که آنها به عنوان سفیران سخاوتمند بودند و افزود: زمانی که وزیر امور خارجه ژاپن به توکیو بازگشت، در تمام دیدارهایشان این نکته را در مورد من بیان کرد و معتقدم اگر در همکاری با من موفق بودم. ژاپن در آن دوره به دلیل حمایت داخلی از من به عنوان سفیر بود.
علی مجدی ابراز امیدواری کرد که مجلس عباس عراقچی را با صدای بلند به صحنه دیپلماسی بفرستد تا بتواند در قدرت به کار خود بپردازد.

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *