اخبار اخبار سیاسی

محمد هاشمی: کابینه پزشکیان مانند کابینه دولت اول هاشمی رفسنجانی موفق خواهد بود /میرتاج الدینی: احتمالا اکثریت وزرای پیشنهادی رأی می آورند

تبلیغات بنری


به گزارش -، «وحدت ملی» و «فرجناحی» دو اصطلاحی هستند که این روزها در اطراف دولت پیشنهادی مسعود مازیکیان به کرات مطرح می شود. دولت که چند روز پیش به مجلس رفت، هفته آینده ماموریت نهایی خود را مشخص خواهد کرد.

اگرچه دولت پیشنهادی دولت چهاردهم مانند دولت های دیگر بی عیب و نقص نیست، اما برخی از شخصیت های سیاسی و تحلیلگران آن را دولت مطلوبی معرفی نکردند.

اما برخی از سیاستمداران نیز هستند که آن را قبول دارند. از جمله محمد الهاشمی، یک فعال اصلاح طلب که دولت پیشنهادی پزشکیان را غیر جنایتکار می داند.

از سوی دیگر مرتاج الدینی، فعال اصولگرا معتقد است که اجماع ملی در کابینه وزیران پیشنهادی مسعود المدیجیان شکل گرفته است.

محمد آل هاشمی: کابینه پزشکی چندتخصصی و موفق است

محمد الهاشمی، فعال سیاسی اصلاح طلب وی در خصوص کابینه پیشنهادی پزشکیان در گفت و گو با – گفت: من هیچ اطلاعی از مجریان ندارم و اظهار نظر نمی کنم زیرا آقای پزشکیان هستند که این افراد را شناسایی و معرفی کرده اند.

وی افزود: دکتر مزیکیان در تبلیغات و مناظره های انتخاباتی می گفت که نمی توان کشور را یک جناح اداره کرد، همه باید کنار هم باشند. او متکی به جنبه تخصصی و علمی افراد بود و حالا تشخیصش شناسایی این افراد بود.

هاشمی دولت پزشکیان را با دولت اول هاشمی رفسنجانی مقایسه می‌کند و می‌گوید: من دولت ایشان را با توجه به ترکیبش دوست دارم. من فرجانی را می شناسم نه دولت حزبی. مشابه این دولت را بعد از جنگ در دولت سازنده آقای الهاشمی دیدیم که ترکیب چند حزبی را در بر می گرفت.

این چهره اصلاح طلب در ادامه گفت: تجربه دولت اول هاشمی رفسنجانی موفق ترین بود. ما دولت های زیادی داشتیم، اما آن دولت دستاوردهای خوبی از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشت. زیرا این یک حکومت حزبی یا فرقه ای نبود، بلکه یک حکومت چند فرقه ای بود. بنابراین معتقدم دولت پزشکیان به اندازه دولت آقای الهاشمی موفق خواهد بود.

مرتاج الدینی: چالش اصلی چالش صلاحیت است نه جناح یا حزب

محمدرضا مرتاج الدینی عضو شورای اسلامی شهر وی در گفتگو با – درباره دولت پیشنهادی چهاردهم گفت: آقای مزیکیان تلاش کرد و به قول خودش دولت وحدت ملی را از جناح های مختلف معرفی کرد. 60 درصد افراد معرفی شده همان افرادی هستند که به هیئت رئیسه پیشنهاد و از رتبه های اول، دوم یا سوم انتخاب شدند.

این فعال اصولگرا به حضور وزرای دولت سیزدهم در دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: در بین دولت پیشنهادی استاد نیز چند نفر از دولت آیت الله شهید سرگرد حضور دارند. البته این افراد در دولت ها تغییر چندانی نمی کنند. مانند وزیر دادگستری که پیشنهاد قوه قضائیه است یا وزیر اطلاعات که معمولاً برای ثبات و امنیت کشور مشکل ایجاد می کند و اینها فرقه ای و سیاسی نیستند.

وی افزود: از سوی دیگر همان طور که آقای مزیکیان گفت و از احزاب مختلف خواست گزینه های خود را پیشنهاد دهند، ایشان هم از بین آن لیست های مختلف تعدادی را انتخاب کردند.

مرتاج الدینی با بیان اینکه تصمیم نهایی در اختیار نمایندگان است، تصریح کرد: نمی توانم بگویم که این لیست پیشنهادی کاملاً به نفع آنها یا دیگران است، اما در مجموع آقای مادیگیان سعی کردند به توافق ملی پایبند باشند. اما بررسی نهایی و نظر اصلی برای مجلس و نمایندگان است.

این نماینده درباره اجماع ملی در هیات وزیران گفت: اجماع ملی شکل گرفته است اما چالش اصلی چالش کارآمدی در بررسی کاندیداهای پیشنهادی در مجلس خواهد بود. تا کمیته ها و نمایندگان مربوطه اطمینان حاصل کنند که فردی که در راس وزارتخانه است توانایی مدیریت آن را دارد. این بدان معناست که چالشی برای یک گروه، جناح یا سیاستمدار نخواهد بود.

وی در پایان در خصوص اینکه آیا وزرای پیشنهادی از مجلس نمایندگان رای اعتماد خواهند گرفت یا خیر، گفت: بررسی کابینه وزیران پیشنهادی را در کمیسیون ها آغاز کرده ام و گمان دارم اکثریت رای بیاورند و البته این موضوع هم بوده است. اتفاق افتاد در همه دولت ها اینطور است که اکثریت بر سر جای خود باقی می مانند.

27218

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *