بررسی پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکا/ F-۱۶ Fighting Falcon و F-۲۲ Raptor چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
اخبار اخبار تکنولوژی

بررسی پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکا/ F-۱۶ Fighting Falcon و F-۲۲ Raptor چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، بر اساس گزارش روزیاتو، این مقاله به بررسی تفاوت های اصلی این دو هواپیمای جنگنده نمادین و بررسی طراحی، قابلیت ها و کاربردهای عملیاتی آنها می پردازد.

تاریخچه، توسعه و ویژگی ها

F-16 فایتینگ فالکون اولین بار در سال 1974 توسط جنرال داینامیکس (اکنون لاکهید مارتین) به پرواز درآمد. این جنگنده که در اصل به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شده بود، به یک هواپیمای چند منظوره تبدیل شده است که قادر به انجام ماموریت های مختلف از جمله نبرد هوا به هوا، حملات هوا به زمین و حملات هوا به زمین است. فریم سبک وزن و چابکی آن باعث شد تا این جنگنده در بین خلبانان بسیار محبوب شود.

فایتینگ فالکون دارای طراحی تک موتوره است که دارای کابین خلبان حبابی است که دید عالی و رادار بدون حاشیه را برای خلبان فراهم می کند. تطبیق پذیری این هواپیما در کنار قدرت مانور کامل آن باعث بهبود عملکرد آن شده است.

از سوی دیگر، F-22 Raptor توسط لاکهید مارتین و بوئینگ توسعه یافته و نماد نسل جدیدتری از هواپیماهای جنگنده است. این هواپیما برای اولین بار در سال 1997 پرواز کرد و در سال 2005 به وضعیت عملیاتی رسید. رپتور اساساً برای نقش برتری هوایی طراحی شده است، اما همچنین دارای قابلیت های حمله زمینی، جنگ الکترونیک و اطلاعات سیگنال است.

F-22 دارای طراحی دو موتوره است و به دلیل قابلیت های پنهان کاری و ترکیبی از مواد پیشرفته و ویژگی های طراحی برای کاهش سطح مقطع راداری شناخته شده است. قابلیت بردار موتور رپتور و اویونیک یکپارچه، چابکی و عملکرد برتر این جنگنده را تضمین می کند.

به گفته لاکهید مارتین، ویژگی های کلیدی F-16 و F-22 عبارتند از:

F16 F-22
او می نویسد جنگنده چند منظوره با برتری هوایی جنگنده برتری هوایی
محدوده انتقال 4217 کیلومتر 3220 کیلومتر
حداکثر سرعت، بیشینه سرعت 2.05 ماخ یا 2178 کیلومتر در ساعت 2.25 ماخ یا 2410 کیلومتر در ساعت
محدوده J +9 +9/-3
سقف پرنده 50000 فوت (15000 متر) 65000 فوت (20000 متر)
بدون وزن 8573 کیلوگرم 19700 کیلوگرم
ارتفاع 15.06 متر 18.92 متر
طول بال ها 9.96 متر 13.56 متر
بالا آمدن 4.88 متر 5.08 متر

F-22 Raptor

تفاوت های اصلی بین F-16 و F-22

یکی از مهم ترین تفاوت های F-16 و F-22 تمرکز آنها بر طراحی است – دومی بزرگتر و سنگین تر از اولی است. F-16 به گونه ای طراحی شده است که همه کاره و مقرون به صرفه باشد و برای انواع ماموریت ها مناسب باشد. در مقابل، F-22 با تاکید بر پنهان کاری و فناوری پیشرفته طراحی شد.

F-16 از یک موتور استفاده می کند، در حالی که F-22 دارای موتورهای دوقلو است. این تفاوت در طراحی بر عملکرد آن تأثیر می گذارد، زیرا F-22 از قابلیت های پیشرانه و سرعت برتری برخوردار است. نازل های جهت دار به F-22 قدرت مانور بی نظیری می دهد که از چابکی چشمگیر F-16 پیشی می گیرد. در حالی که F-22 از حداکثر سرعت بالاتری نسبت به F-16 برخوردار است، برد آن کوتاه تر است. وقتی صحبت از سقف پرواز به میان می آید، F-22 این مزیت را دارد که می تواند در ارتفاعات تا 15000 پا (5000 متر) بالاتر از F-16 عمل کند.

F-16 به عنوان یک جنگنده چند منظوره عمل می کند و در نبردهای هوایی و ماموریت های حمله زمینی مهارت دارد. تطبیق پذیری F-16 امکان استفاده از آن را در طیف وسیعی از سناریوهای جنگی فراهم می کند. با این حال، F-22 برای ماموریت های برتری هوایی بهتر است زیرا برای تسلط بر آسمان و خنثی کردن هواپیماهای دشمن قبل از تبدیل شدن به یک تهدید طراحی شده است. قابلیت‌های رادارگریز رپتور همچنین به آن اجازه می‌دهد تا بدون شناسایی حملات عمیقی را به حریم هوایی مورد مناقشه انجام دهد.

اگرچه F-16 پیشرفته است، اما فناوری آن نمی تواند با پیچیدگی فنی F-22 رقابت کند. سیستم های اویونیک و جنگ الکترونیک یکپارچه رپتور به آن مزیت قابل توجهی در سناریوهای رزمی مدرن می دهد.

بررسی پیشرفته ترین جنگنده های آمریکایی / تفاوت F-16 Fighting Falcon و F-22 Raptor چیست؟

جنگنده F-16 فالکون

قیمت و ناوگان

جدای از تفاوت های فنی آنها، تفاوت هزینه بین این دو هواپیما قابل توجه است. همانطور که در وب سایت USAF ذکر شده است، F-16 به دلیل مقرون به صرفه بودن، با حداقل قیمت 14.6 میلیون دلار شناخته شده است.

از طرفی اف-22 143 میلیون دلار قیمت دارد که تقریباً ده برابر هزینه اف-16 است! هزینه بالای F-22 به دلیل فناوری پیشرفته و قابلیت های پنهان کاری، تعداد تولید آن را در مقایسه با F-16 تولید انبوه محدود کرد. علاوه بر این، F-16 به کشورهای متعددی صادر شده است و همچنان در خدمت فعال در سراسر جهان است و تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان خود را نشان می دهد.

البته F-22 به دلیل فناوری حساسی که دارد هنوز به هیچ کشوری صادر نشده و منحصراً توسط نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. این تفاوت در کاربرد عملی، نقش متمایز این هواپیماها را در استراتژی USAF برجسته می کند.

بررسی پیشرفته ترین جنگنده های آمریکایی / تفاوت F-16 Fighting Falcon و F-22 Raptor چیست؟

F-22 Raptor

F-16 Fighting Falcon و F-22 Raptor دو هواپیمای بزرگ هستند که هر کدام نماد دوران و فلسفه های مختلف در طراحی هواپیماهای جنگنده هستند. تطبیق پذیری، مقرون به صرفه بودن و استفاده گسترده F-16 در سراسر جهان، آن را به سنگ بنای بسیاری از نیروهای هوایی در سراسر جهان تبدیل کرده است. F-22 با رادار رادارگریز پیشرفته، فناوری برتر و قابلیت های بی نظیر برتری هوایی، یک نیروی مهیب منحصر به فرد در زرادخانه USAF است.

علیرغم تفاوت‌هایشان، F-16 و F-22 بخشی جدایی ناپذیر از قابلیت‌های رزمی هوایی USAF باقی می‌مانند و هر کدام در حفظ برتری هوایی و اثربخشی عملیاتی نقش دارند.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *