اخبار اخبار جهان

عراقچی رویکردی مجزا از ظریف دارد/ طراح دیپلماسی جدید کیست؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: نام عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه پیشنهادی دولت چهاردهم ماه ها قبل از انتخابات به گوش می رسید. در حالی که هنوز رئیس جمهور مشخص نشده است، نامزدهای رقابت های انتخاباتی از نیاز کشور به فردی با تجربه و مسلط در مسائل سیاست خارجی ایران در دو دهه گذشته صحبت کردند.

در آن زمان دیپلمات‌های دولت سیزدهم با توجه به پیچیدگی و همزمانی موضوع هسته‌ای ایران، جنگ غزه، جنگ در دریای سرخ، جنگ در اوکراین، در حال مذاکره غیرمستقیم با آمریکایی‌ها بودند. و جنگ در اوکراین حملات محور مقاومت به اسرائیل همه این مسائل را برای وزیر امور خارجه آینده روی میز گذاشته و نیاز به فردی که بتواند سیاست ایران را در این موارد حل و فصل و مدیریت کند اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است.

در چنین شرایطی، اکثر تحلیلگران، دستیاران و مشاوران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به دنبال فردی توانا و آشنا به تمام مسائل سیاست خارجی ایران و نزدیک به نظام و حکومت بودند. با وجود نیروهای انقلابی و نیروهای امنیتی، نام عباس عراقچی در راس لیست نامزدها قرار گرفت. انتخاباتی برگزار شد که در آن نه تنها ارتباط فکری و سیاسی با عراقچی وجود نداشت، بلکه اظهار داشت که وی دیپلمات تحصیل کرده و توانمندی است. رقبای کمی در میان دیپلمات های میانه رو.

عباس عراقچی تحصیلات خود را در وزارت امور خارجه و دانشگاه آزاد گذراند تحصیلکرده اندیشه سیاسی بوده و خارج از کشور نبوده و همین ویژگی همراه با سابقه حضور در سپاه و دفاع مقدس، نام وی را برای نمایندگان مجلس از طیف های مختلف سیاسی مقبول کرده است.

عراقچی از منظری دیگر از معدود دیپلمات های وزارت خارجه است که در تمامی دولت ها از هاشمی رفسنجانی تا احمدی نژاد سمت های مهم و تاثیرگذاری داشته است. دیپلماتی با حلقه همکاری سعید جلیلی، منوچهر متکی و محمدجواد ظریف در زندگی حرفه ای خود. او در ابتدای دولت احمدی نژاد از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست علی لاریجانی بود. سپس به سفارت ایران در ژاپن رفت و رابطه حسنه خود را با سعید جلیلی که پس از لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت شد، حفظ کرد.

عراقچی رویکرد متفاوتی نسبت به ظریف دارد/ طراح دیپلماسی جدید کیست؟

با پایان یافتن دولت خاتمی، ابتدا منوچهر متکی که در آن روزها ریاست ستاد آموزشی وزارت امور خارجه را برعهده داشت، از وی به سمت معاونت بین الملل وزارت خارجه دعوت کرد که این سمت حساس بود. این پرونده نشان می داد که عباس عراقچی تحت تأثیر سوابق تحصیلی و دیپلماتیک خود بوده، او به عنوان یک چهره دانشگاهی و مورد اعتماد همه دولت ها شناخته می شود. اما چرا عباس عراقچی به عنوان یک دیپلمات مستقل و غیرحزبی شناخته می شود؟

1- روش مذاکره انحصاری

کارشناسان و اساتید روابط بین الملل شیوه دیپلماسی عراقچی را با دیگر دیپلمات ها متفاوت می دانند و تاکید می کنند که مذاکره یا هر نوع سیاست خارجی تابع شرایط و مقتضیات زمانه و سبک و نوع دیپلماسی دیپلماتیک است. در دوره های مختلف تاریخی قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. بنابراین آنچه می تواند ملاک ارزیابی دیپلمات ها قرار گیرد، توانایی های فردی و ویژه آنها در حل مسائل دیپلماتیک است. همانطور که منوچهر متکی با سابقه وزیر امور خارجه در دولت دهم در مجمع عمومی مجلس تاکید کرد: پس از تصویب قانون اقدام راهبردی در مجلس یازدهم، این عراقچی بود که «طرح جدید» دیپلماتیک را طراحی کرد. ”

2- رویکرد اخلاقی خودش

دیپلمات‌هایی که عراقچی را از نزدیک می‌شناسند، آرامش در رفتار و گفتار، تسلط بر ادبیات حقوق بین‌الملل و عدم تحزب در فرهنگ سیاسی را مهم‌ترین ویژگی‌های او می‌دانند و این ویژگی‌ها را از نکات برجسته‌ای ارزیابی می‌کنند که عراقچی را هدف همیشگی او قرار می‌دهد. اعتماد مقامات ارشد به رژیم. ویژگی هایی که او را از دیگر دیپلمات هایی مانند او متمایز می کند.

عراقچی رویکرد متفاوتی نسبت به ظریف دارد/ طراح دیپلماسی جدید کیست؟

3- مورد توافق دولت و جامعه مدنی

عباس عراقچی در تمام دوران فعالیت خود در وزارت امور خارجه، یکی از اعضای هیئت های دیپلماتیک بود که مسائل مهم امنیت ملی ایران را بررسی می کرد. تبحر زیاد او در جزئیات مسائل هسته ای او را به عنصری ارزشمند در انباشت تجربیاتش تبدیل کرد تا جایی که حتی در دولت سیزدهم که از تیم مذاکره کننده ایران و غرب کنار گذاشته شد، رهبران به او توصیه کردند. قلب علیرغم اینکه در ماه های قبل از انتخابات زودهنگام ایران، بسیاری از سیاستمداران برجسته کشورمان از وی به عنوان کاندیدای شایسته و ارزشمند برای تصدی وزارت امور خارجه یاد می کردند، به عنوان دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی منصوب شد.

4- برنامه محور و نه پروژه محور

عراقچی یکی از دیپلمات های غیرحزبی است که برنامه مشخصی برای حل مسائل سیاست خارجی ایران دارد. ناظران سیاسی بر این باورند که عراقچی تک بعدی نیست و بر اساس برنامه مشخصی حرکت می کند که هدف نهایی آن را تصمیم گیران جمهوری اسلامی تعیین می کنند به جای اینکه پروژه ای برای حل یک مشکل تعریف کنند، به سمت هدف حرکت می کند با طرح جامع برنامه تور. بنابراین انتظار می رود در صورت رای مجلس به وی، استراتژی متوازن و جامع سیاست خارجی در دستور کار عراقچی قرار گیرد.

عراقچی رویکرد متفاوتی نسبت به ظریف دارد/ طراح دیپلماسی جدید کیست؟

اینکه همه دولت‌ها و سیاستمداران کشورمان در دو دهه اخیر عباس عراقچی را به دلیل توانایی و ویژگی‌های فردی او در سمت‌های مهم و حساس در عرصه سیاست خارجی منصوب کرده‌اند، نشان می‌دهد که عراقچی حتی در همکاری با دکتر دکتر نیز شخصیتی است. عراقچی. ظریف مستقل بود سیاست جمهوری اسلامی در دوران انقلاب (57) تربیت دیپلمات هایی بود که بتوانند با توجه به ویژگی های خود نقش منحصر به فرد خود را در موقعیت های تاریخی ایفا کنند.

از اینجا مشخص می شود که دکتر ولایتی در چهار دولت سوم تا ششم یا کمال خرازی در دولت اصلاحات، دکتر متکی و صالحی در دولت احمدی نژاد، دکتر ظریف در دولت یازدهم و صالحی در دولت یازدهم حضور داشتند. دولت احمدی نژاد دولت های 12 گانه و شهید امیر عبداللهیان در دولت سیزدهم هر کدام به تناسب هستند و با آن مدت برای ایفای نقش وزارت امور خارجه انتخاب شدند و عملا با تایید رهبری مطرح شدند. از قلب برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی این امر در مورد عباس عراقچی نیز صدق می کند که از او به عنوان مناسب ترین فرد برای حل مسائل سیاست خارجی ایران در مقطع کنونی یاد می شود.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *