اخبار اخبار اقتصادی

شیلا فقط یک فست‌فود نیست!

تبلیغات بنری


رستوران های زنجیره ای شیلا یکی از رستوران های زنجیره ای معروف و قدیمی تهران است. رستورانی که نامش با پیتزا و استامبولی گره خورده و لوگوی نارنجی آن در نقاط مختلف تهران به چشم می خورد. در گفت و گو با مهندس حسین هاشمی، مدیرعامل شیلا، به بررسی وضعیت و چشم انداز این رستوران زنجیره ای پرداخته ایم.

آقای هاشمی ابتدا کمی از شیلا برایمان بگویید.

شیلا از سال 1978 فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا بر روی هات داگ تمرکز کرد و سپس پیتزا و سایر محصولات را اضافه کرد. از سال 1387 که آقای حسین اکبری به گروه پیوست و مدیریت آن را بر عهده گرفت، شاهد تغییرات زیادی در شیلا بودیم. از آنجایی که آقای اکبری یک کارآفرین تحصیل کرده است و این صنعت را به خوبی می شناسد، تحقیق و توسعه شیلا هوشمند شده است و به تدریج سعی کرده ایم با مدل استاندارد رستوران های زنجیره ای برتر دنیا گام برداریم.

در حال حاضر شیلا شعبه های متعددی در تهران دارد و آیا قصد تاسیس رستوران شیلا در شهرستان ها را دارید؟

تعداد شعب شیلا در حال حاضر (مرداد 1403) در تهران 60 شعبه است که در تلاش هستیم تعداد آنها را افزایش دهیم. برای اینکه بتوانیم با بهترین رستوران های زنجیره ای دنیا رقابت کنیم افزایش شعب و ارائه بهترین کیفیت را در تمامی رستوران های شیلا در اولویت قرار داده ایم.

کنترل کیفیت در رستوران های زنجیره ای یکی از موضوعاتی است که معمولا با چالش هایی همراه است. خیلی کم پیش می آید که یک رستوران زنجیره ای در همه شعبه هایش غذا با طعم یکسان سرو کند. از نظر کنترل کیفیت با چه چالش هایی روبرو هستید تا غذا در همه رستوران های شما یکسان باشد؟

یک زنجیره تامین خوب از دیدگاه مشتری این است که آنها بتوانند به رستوران اعتماد کنند و غذاهایی را که رستوران سرو می کند دوست داشته باشند. یک رستوران زنجیره ای می تواند مشتریان را با خوردن یک غذا وفادار کند. به عبارت دیگر، وقتی مشتری به یکی از رستوران های زنجیره ای می رود و پس از مدتی به شعبه دیگری از همان رستوران می رود، انتظار دارد طعم غذایی که می خورد با چیزی که در شعبه دیگری از این رستوران خورده است، باشد. زنجیره ای، در حالی که سرآشپزهای رستوران با هم تفاوت دارند و موادی که استفاده می کنند روی غذا تأثیر می گذارد.

ارائه یک محصول مشابه در فروشگاه های زنجیره ای آسان است زیرا محصولات ارائه شده یکسان بوده و تنها خدمات ارائه شده متفاوت است. به عنوان مثال تنوع و تمیزی محصولات در یک فروشگاه استاندارد است اما محصول نهایی مانند فروشگاه دیگری است. در مورد فست فود و سایر رستوران ها این موضوع پیچیده است زیرا مواد اولیه مصرفی در رستوران ها متفاوت است، شرایط آشپزها با یکدیگر متفاوت است و طعم غذا یکسان نیست. برای اینکه مشتری طعم غذا را در رستوران‌های ما تجربه کند، مواد اولیه را خودمان تولید می‌کنیم و اگر غذایی وجود دارد که خودمان تولید نمی‌کنیم، قبل از ارسال به شعب، آن را بررسی می‌کنیم تا وجود داشته باشد. مشکلی نیست زمانی که مواد اولیه ای که به شعب مختلف می فرستیم با بهترین کیفیت توزیع شود و آموزش های کافی به رستوران داران ارائه کنیم، می توانیم مطمئن باشیم که مشتری تفاوت کیفیتی را تجربه نمی کند و از غذای ما در همه شعبه ها راضی است.

تفاوت ما با دیگر بازیگران این صنعت این است که به شرایط سرآشپزها توجه می کنیم. ما یک سیستم نظارت دائمی برای ارسال مواد اولیه و بررسی تجهیزات آشپزخانه در رستوران های خود داریم.

همین دستور غذا، انتخاب صحیح مواد و سیستم کنترل کیفیت دقیق از عوامل مهم موفقیت رستوران های زنجیره ای ما در شیلا هستند.

جایگاه شیلا در ایران و جهان کجاست؟

ما یکی از بازیگران اصلی این صنعت در بین رستوران‌های زنجیره‌ای ایرانی هستیم و سعی داریم به یکی از بازیگران اصلی این صنعت در دنیا تبدیل شویم. همانطور که کسب و کار نمونه ما مسیر توسعه خوبی را در دنیا طی کرده و در بالاترین رتبه ها قرار دارد.

مزیت اصلی زنجیره تامین سیلا چیست؟

برخی از رقبای ما زنجیره تامین خوبی دارند، بنابراین نمی توانم بگویم زنجیره تامین تنها مزیت ماست. ما یک سیستم برنامه ریزی فروش داریم و هدف ما ارائه مواد غذایی تازه با مواد اولیه تازه به مشتریان است. می توان گفت این بزرگترین مزیت رقابتی سیلا است. فرض کنید شما یکی از مشتریان شعبه میدان ونک ما هستید، به عنوان یک تولید کننده مواد غذایی و مواد غذایی، باید تعداد مشتریانی که شعبه میدان ونک در یک روز دریافت می کند را اندازه گیری کنیم و غذاهایی را که مشتریانش سفارش می دهند پیش بینی کنیم تا ما بتواند به اندازه کافی مواد اولیه تهیه کند تا مشتری از سفارش خود راضی باشد.

با سنجش رفتار خرید مشتریان می توانیم حجم فروش محصولات را در فروشگاه تخمین بزنیم و با ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود حس تازگی را القا کنیم. از آنجایی که رفتار مشتریان در هر شعبه متفاوت است، با نظارت مستمر در حال بررسی این موضوع هستیم. سیستم لجستیک و مرکز عرضه نیز از جمله مواردی است که ما را از رقبای خود متمایز می کند. با زنجیره لجستیک خوب، می توانیم مواد اولیه را به موقع به فروشگاه ها ارسال کنیم.

به سیستم لجستیک انحصاری شیلا برای ارسال مواد اولیه به رستوران های خود اشاره کردید، چه راهکارهای حمل و نقلی برای ارسال سریع غذا به مشتریان خود دارید؟

یک سیستم لجستیک قوی برای شرکت‌هایی مانند Sheela مهم است زیرا مشتری می‌خواهد غذا در سریع‌ترین زمان ممکن روی میز خود باشد. فست فودها نسبت به سایر غذاها لطافت بیشتری دارند، زیرا از یک طرف به سفارش مشتری تولید می شوند و از طرف دیگر هنگام سرد شدن از دهان خارج می شوند. ما دو کار بسیار مهم را انجام می دهیم تا هر چه سریعتر غذا را برای مشتری آماده کنیم. ابتدا سعی کردیم کل شعبه های تهران و شیلا را که در فاصله کوتاهی از منزل یا محل کار مشتریان قرار دارند پوشش دهیم. نکته دوم این است که ما یک ناوگان اختصاصی برای حمل و نقل و تدارکات راه اندازی کرده ایم.

تعداد ناوگان پیک شیلا حدود 500 نفر است که همگی از کارکنان این شرکت هستند.

هنگام ارسال غذا به خصوص فست فود، برای مشتری مهم است که غذا خراب نشود، بنابراین مهم است که جابجایی چگونه غذا را به دست مشتری برساند. همچنین ابزار لازم را برای پیک های خود فراهم کرده ایم تا غذای گرم و بدون آلودگی را به دست مشتری برسانند. کیسه های حرارتی غذا را گرم نگه می دارند و با کنترل مسائل بهداشتی توانسته ایم مواد غذایی را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن ارسال کنیم.

برنامه های شما برای باقی ماندن رهبر بازار چیست؟

بخشی از برنامه های ما افزایش تعداد شعب و بخشی دیگر تنوع غذاهای ارائه شده به مشتریان است. ما در تلاش هستیم تا کیفیت خدمات را افزایش دهیم تا مانند برند درجه یک جهانی که کسب و کار خود را با آن سنجیده ایم، پیشرفت کنیم. ما به پیشنهادات و انتقادات مشتریان خود گوش می دهیم و با بهبود سفارشات و حفظ کیفیت محصولات خود به وفاداری آنها کمک می کنیم.

ارسال رایگان غذا و بهبود خدمات دیجیتال از دیگر کارهایی است که تاکنون انجام داده ایم. مشتریان ما می توانند سفارشات خود را از طریق وب سایت و اپلیکیشن ما در هر کجای تهران که هستند ثبت کنند و مطمئن باشند که کیفیت محصول نهایی همان کیفیت سفارشی است که قبلا در شعبه های دیگر شیلا ثبت کرده اند.

آیا چیز دیگری در مورد شیلا وجود دارد که بخواهید بگویید؟

ما در شیلا به دنبال ارتباط بیشتر با مشتریان خود هستیم. به همین دلیل وارد عرصه کیک و نوشیدنی های گرم شدیم. قبلا فقط در وعده ناهار و شام با مشتری سرو غذا می کردیم و الان یک سال است که با همکاری کیکخونه وارد عرصه کیک های خانگی شده ایم تا مشتریان نه تنها در وعده های غذایی همراه ما باشند بلکه در هنگام میان وعده نیز با آنها هستند. سال گذشته با توزیع محصولات ککانا در شیلا، بازخورد مثبتی دریافت کردیم. در زمینه نوشیدنی های گرم با یکی از برندهای قهوه قرارداد همکاری انحصاری منعقد کرده ایم تا بیشتر در کنار مشتریان خود باشیم.

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *