اخبار اخبار جهان

بهمن: سه نشست اخیر شباهتی به مناظره نداشت/ نامزدها مشاوران خوبی در حوزه سیاست خارجی ندارند

تبلیغات بنری


ابوالفضل خدی: موضوع سیاست خارجی یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در انتخابات ریاست جمهوری است که تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی مردم دارد. کارشناسان بر این باورند که رهبری اداره کشور و در نتیجه مدیریت سیاست خارجی باید به فردی سپرده شود که پیچیدگی ها و این شرایط سخت را در سطح بین المللی و محلی درک کند و بتواند تهدیداتی را که این وضعیت می تواند ایجاد کند محدود کند. به آن کشور. اینکه سیاست خارجی مهم ترین موضوع در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری است، موضوع چندان عجیبی نیست و به نظر می رسد نقش تعیین کننده ای در بیرون آمدن نام افراد از برگه رای داشته باشد.

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین الملل در ارزیابی خود از مناظره های انتخاباتی و موضع سیاست خارجی می گوید: این جلسات اصلاً شبیه مناظره نیست نامزدها فقط نظرات خود را بیان کردند و در هیچ زمینه ای راهکار مناسبی ارائه نشد. یعنی راه حلی مبتنی بر یک استراتژی بلندمدت و افق بزرگی که بتواند آینده ای را برای مردم و مردم ترسیم کند.

در حوزه سیاست خارجی هم همین وضعیت وجود دارد. به جای توجه به این حوزه، کلمات کلی بیان می شود. دو دیدگاه متفاوت در حوزه سیاست خارجی دیده می شود که از گذشته در جریانات سیاسی ایران وجود داشته است. اما طرفداران این دو نظر هیچ ایده و برنامه جدیدی ندارند. به عنوان مثال، اگر نامزدی به دنبال احیا و پیشبرد برنامه جامع اقدام مشترک است، باید به نحوی توضیح دهد که چگونه می خواهد این کار را دنبال کند. یا اگر نامزدی معتقد است برجام ناکارآمد است، باید توضیح دهد که دقیقاً چه جایگزینی در دستور کار خود دارد.

این کارشناس درباره مهم ترین موضوعات سیاست خارجی که باید مطرح شود، گفت: جهت گیری دولت بعدی و برنامه هایی که ممکن است داشته باشد. باید مشخص شود که دیدگاه هر نامزد در مورد قدرت های بزرگ یا کشورهای همسایه چیست و چه سیاستی اجرا خواهد شد. امروز با بحران و جنگ بزرگی در منطقه مواجه هستیم که هیچ یک از نامزدها نظر خود را درباره آن اعلام نکردند.

نکته مهم دیگر این است که چگونه می توانند سیاست خارجی را به یک دستاورد ملموس برای مردم تبدیل کنند. در این میان، رابطه و ارتقای آن با کشورها امری طبیعی است، اما تبدیل این رابطه به یک دستاورد، هنر سیاست است که هیچ یک از نامزدها به صورت علمی و صحیح در مورد آن صحبت نکردند که به نوبه خود یک امر به حساب می آید. ضعف و این نشان می دهد که هیچ یک از نامزدها مشاوران کافی در حوزه سیاست خارجی ندارند. روش تبلیغات انتخاباتی نیز مورد توجه قرار نمی گیرد. از این رو این موضوعات در ایران به عنوان یک ضعف عمومی در عرصه سیاست تلقی می شود و بنابراین نمی توان نوع و مدل حکمرانی مورد نظر نامزدها را درک کرد. اگر اظهارات کاندیداها را بررسی کنید، متوجه می شوید که همه از گذشته، وضعیت فعلی و مشکلات صحبت می کنند، اما هیچ کدام راه حل عینی و دقیقی برای برون رفت از مشکلات ارائه نمی دهند. باید مشخص شود که در دوره آینده با رئیس جمهور جدید به چه نقطه ای خواهیم رسید. این موضوع نه تنها به حوزه سیاست خارجی مربوط می شود، بلکه در حوزه های دیگر مانند اقتصاد نیز به همین منوال است و هیچ کاندیدایی از موضوع کنترل تورم یا عبور از یک عدد در سال های آینده یا افزایش رشد اقتصادی صحبت نمی کند. دادن. در هر صورت مردم باید بدانند به کدام برنامه رای می دهند. متأسفانه در ایران سیاست بیشتر حول محور مردم می چرخد ​​تا برنامه ها و ایده ها که این یک ضعف بزرگ محسوب می شود و در سیاست خارجی نیز شاهد این وضعیت هستیم.

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *