استمرار فعالیت تروریست‌ها در روسیه/ رادیکالیسم مذهبی گریبانگیر مسکو می‌شود؟
اخبار اخبار جهان

استمرار فعالیت تروریست‌ها در روسیه/ رادیکالیسم مذهبی گریبانگیر مسکو می‌شود؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: در پی حمله افراد مسلح به کنیسه، کلیسای ارتدکس و ایستگاه پلیس در دو شهر در جمهوری داغستان در شمال قفقاز، یک کشیش و حداقل 15 پلیس کشته شدند. این حادثه در شهر ماخاچکالا در شهر دربنت در جمهوری داغستان روسیه زمانی رخ داد که مهاجمان ناشناس به سمت ایست بازرسی پلیس راهنمایی و رانندگی در خیابان تیراندازی کردند. فیلم ها و عکس ها شعله های آتش و دود عظیمی را نشان می دهد که از کنیسه ای در دربنت بلند می شود، در حالی که فیلم گرفته شده از پنجره ساختمانی در ماخاچکالا نشان می دهد که مردان ناشناس سیاه پوش در حال تیراندازی به خودروی پلیس در خیابان هستند.

در همین حال، داغستان منطقه ای با اکثریت مسلمان در قفقاز شمالی است که با شورش های طولانی مدت مبارزه کرده است. حوادث تیراندازی در ماخاچکالا و دربنت بدترین حوادث تروریستی در روسیه از زمان کشته شدن 145 نفر و مجروح شدن 180 نفر دیگر در یک سالن کنسرت در مسکو در ماه مارس گذشته است. از سال 2000، این منطقه ناآرام توسط افراط گرایان اسلام گرا که از چچن به آنجا هجوم آورده اند مورد حمله قرار گرفته است و نیروهای امنیتی روسیه فعالانه برای مبارزه با افراط گرایان در منطقه تلاش می کنند.

در همین حال، رئیس جمهوری خودمختار داغستان در بیانیه ای اعلام کرد که در جریان این حمله بیش از 15 افسر پلیس و چندین غیرنظامی از جمله یک کشیش ارتدوکس کشته شدند. کمیته ملی ضد تروریسم روسیه نیز حملات مسلحانه یکشنبه شب به دو شهر جمهوری داغستان، منطقه ای با اکثریت مسلمان در این کشور را تروریستی توصیف کرد.

ناظران سیاسی بر این باورند که این تیراندازی ها بخشی از افزایش خشونت های اسلام گرایان در روسیه در ماه های اخیر بوده است. خبرگزاری تاس به نقل از برخی مقامات گزارش داد که مهاجمان “پیروان یک سازمان تروریستی بین المللی” بودند.

شاهدان گفتند که مهاجمان قبل از حمله به پلیس محافظ اماکن مذهبی، کوکتل مولوتف را به سمت یک کنیسه یهودی و یک کلیسای مسیحی ارتدکس روسی در دربنت پرتاب کردند. یکی از مهمترین قربانیان این حادثه تروریستی یک کشیش ارتدوکس بود که بیش از 40 سال در کلیسا خدمت کرد.

شاهدان به رسانه های روسی گفتند که نیم ساعت بعد، گروه دیگری از مهاجمان به سوی پلیس محافظ کلیسایی در ماخاچکالا تیراندازی کردند و کوکتل مولوتف را به کنیسه ای در آن نزدیکی پرتاب کردند.

ادامه فعالیت تروریستی در روسیه/ آیا افراط گرایی مذهبی گریبانگیر مسکو شده است؟

مقامات این جمهوری خودمختار روسیه پس از حملات مرگباری که در ماخاچکالا، مرکزی و دربنت، یکی از شهرهای ساحلی این منطقه رخ داد، سه روز عزای عمومی اعلام کردند. بر اساس اعلام وزارت کشور داغستان، کنیسه و کلیسا در شهر دربند واقع در سواحل دریای خزر مورد حمله افراد مسلح قرار گرفتند.

در حالی که تحقیقات در روسیه ادامه دارد، برخی از مقامات محلی روسیه بدون ارائه مدرک انگشت اتهام را به سوی اوکراین نشانه رفته اند. برخی کارشناسان بر این باورند که تهاجم گسترده پوتین به اوکراین در فوریه 2022 و سرکوب آزادی‌های مدنی، سرویس‌های امنیتی را در اولویت قرار داده، آنها را از منابع محروم کرده و روسیه را در برابر حملات اسلام‌گرایان آسیب‌پذیرتر کرده است.

در همین حال، برخی دیگر از ناظران سیاسی به نقش حضور افراط گرایان مذهبی اسلامی در افغانستان اشاره کرده و رهبری این گونه عملیات ها در روسیه را با توجه به شکست طالبان در مقابله با داعش-ک ارزیابی می کنند.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *