بزرگداشت بهرام دهقانیار برگزار شد 
اخبار اخبار فرهنگی

بزرگداشت بهرام دهقانیار برگزار شد 

تبلیغات بنری


به گزارش -، چهاردهمین همایش شعر و موسیقی کانون ادبی زمستان با حضور شاعران، نویسندگان و اهالی موسیقی برگزار شد.
در ابتدای برنامه مجید معروف، احسان افشاری، همایون حسینیان، صابر سعدی پور، مریم بازاری، داوود رحمه الهی، شروین سلیمانی و علیرضا مرتضی گولی به شعر و ترانه خوانی پرداختند.
همچنین در این برنامه حمید غلامعلی و مانی رهنما با نوازندگی پیانو بهرام دهقانیار و آیدین نظمی با فواد امیری و وحید مهراد به نوازندگی پرداختند. گیرشا قباد، خشایار فکی و دانیال الشهرتی نیز در نمایش های جداگانه آثار خود را ارائه کردند.
در بخش ادای احترام از بهرام دهقانیار به دلیل فعالیت طولانی مدت موسیقایی تجلیل شد و بهرام شاه محمدلو، ایرج راد، فرهنگ جولی، مانی جعفرزاده، محمدرضا شیرگلی، حمید غلامعلی و مانی رهنما درباره وی سخنرانی کردند.
بهرام شاه محمد قانون در این بخش گفت: بهرام دهقانیار وقتی اولین و آخرین تیتراژ را به آقای حکایتی تقدیم کرد مرا شگفت زده کرد. در این سریال در بین دو قسمت برنامه قرار بود داستان را توضیح دهیم و یک دقیقه با سرعت تند تغییر صحنه داشتیم و برای موقعیت جدیدی آماده می شدیم و بهرام دهگانیار یک دقیقه پیانو می زد. برای این تغییر صحنه که ادامه یافت. خانه آبی را با دهگانیار کار کردم و او موسیقی متن و تیتراژ آن را تهیه کرد و از من خواست که بخوانم.
وی ادامه داد: دهگانیار چیزی جز یک نابغه و خلاق واقعی نیست و همکاری با او برای من افتخار بوده و هست.

ایرج راد همچنین خاطرنشان کرد: بداهه نوازی در موسیقی، تئاتر و سایر هنرها جایگاه ویژه ای دارد. هرکسی توانایی بداهه گویی را ندارد تا خلاقیت واقعی را خلق کند و اگر ثبت شود تبدیل به اثری جاودانه می شود.
وی ادامه داد: کودک درون آدمی همچنان عاشق موسیقی آقای الحکایتی است و این کار همچنان فراموش نشدنی است و امیدوارم حضور دهگانیار برای همیشه ادامه داشته باشد.
فرهنگ گلی با اشاره به تولید برنامه های رادیویی تصریح کرد: طرحی را به شبکه جام جم ارائه کردم تا دو نسل را دور هم جمع کنیم و دلیل این امر علاقه هنرمندان ممنوع الکار بود. اگر این اسامی را بگذارید قبول نمی کنند. بابک بیات بهرام دهگانیار را به من معرفی کرد تا یک نفر کنارش بنشیند و این برنامه حداقل دو سه بار پخش شد.
مانی جعفرزاده همچنین گفت: تولد عزیزانم را به یاد دارم و می دانستم تولد بهرام دهقانیار است. شکسپیر می گوید شرط پادشاه این است که عاقل باشد. برای شاه شدن در هر کاری باید عاقل بود و بهرام ملودی هایی را خلق کرد که بارها تکرار شد و آثارش را خلق کرد و از این نظر او یک شاه است. یادآوری این موقعیت او را بیش از یک بار خوشحال نمی کند و لبخند نمی زند و این لحظه خوشحالی هنرمند است و از تلاش هایش برای فرهنگ تشکر می کنم و به او افتخار می کنیم.

مراسم یادبود بهرام دهگانیار برگزار شد
همانطور که محمدرضا شیرگلی آهنگساز گفت: بسیاری از فعالان عرصه شعر و موسیقی ممکن است بخواهند قبل از تولد شصت سالگی خود جشن تولد بگیرند و این اتفاق بزرگی است. دهگانیار 30 سال پیش اثری خلق کرد که هنوز آن را دوست داریم. شاگردانش، آثارش و بی نیازی آثار هنرمند از ویژگی های اوست. ما آهنگسازان زیادی داریم که مردم آهنگ هایشان را نمی شناسند. بهرام دهقانیار گرایش های مختلفی دارد. این روزها در موسیقی ما احترامی برای پیشکسوت وجود ندارد و این روزها این اتفاق نمی افتد و احترام به سالمندان را حفظ نمی کنند.
حمید غلاملی همچنین به خاطره بیست سالگی بهرام دهقانیار در استودیو 103 تلویزیون اشاره کرد و گفت: متوجه شدم وقتی دستش به سمت ساز رفت تا برای من بخواند، اثری خلق کرد که در یادها و خاطره ها ماندگار خواهد شد. قصه گو اثر مرهون کار بهرام دهقانیار است. سبک او محدود نیست و با شنیدن اجرای موسیقی سنتی او متحیر شدم و در همه فنون مهارت دارد.
مانی رهنما نیز گفت: چیزی که اشک من را در می آورد بهرام دهقانیار است و از دیدنش خوشحالم. در فصل هوانوردی که بابک بیات ایجاد کرد، گفت که مشکل تنظیمات حل شده و باید به سراغ فردی برویم که این مشکل را حل کند و من با بهرام بیشتر آشنا شدم. شخصیت بهرام باعث می شود که دلت بخواهد با او باشی و افسوس می خورم که با دهگانیار کارهای بیشتری انجام ندادم و هر کاری کردیم در خاطره مردم ماند.
سپس بهرام دهگانیار روی صحنه رفت و با تمجید از همکاران و دوستانش گفت: از این کنسرت قدردانی می کنم و امیدوارم لیاقتش را داشته باشم. امیدوارم عشقی که به موسیقی کشور و فرهنگ دارم تاثیر داشته باشد و از خدا می خواهم تا آخر عمر به من فرصت انجام این ماموریت را بدهد. من دوست دارم موسیقی گوش کنم و با شعر صحبت کنم.
در پایان این مراسم تندیس توسط استاد ایرج راد به بهرام دهقانیار اهدا شد.

22057

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *