اخبار اخبار فرهنگی

شگفتانه مریم ماهور در یورو ۲۰۲۴

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین، یکی از اتفاقات جالب سال های اخیر این است که سکوها علاوه بر تلویزیون، رویدادهای ورزشی را نیز پوشش می دهند. حالا طرفداران می توانند انتخاب کنند که هر مسابقه کجا را تماشا کنند. ورود پلتفرم ها به این عرصه باعث رقابت آنها و همچنین تلویزیون شده است که در نهایت به نفع مخاطبان است.

به گزارش هفت صباح، سایت ابرات اسپورت به عنوان بستری موثر در زمینه پخش مسابقات مختلف، هر بار ایده جدیدی را مطرح می کند. نمونه ای از این برنامه یورو 2024 است که در مورد آن نوشتیم.

رامورد 1/مدیران

اینکه تحلیل برنامه یورو 2024 را با مجریان شروع می کنیم دلیل مشخص و مشخصی دارد: آپارات اسپورت از مریم ماهور دعوت کرد تا در کنار نوید استاد رحیمی مجری برنامه باشد. استاد رحیمی یکی از چهره های جوان و باتجربه است و پیروانش تسلط او را در فوتبال می دانند. او یک مجری پر انرژی است که اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطبان قرار می دهد و می داند چگونه از فرامتن فوتبالی برای جذاب کردن برنامه استفاده کند. وقتی خبر عملکرد مریم ماهور در رسانه ها پخش شد، یورو 2024 غافلگیرکننده بود. منتظر بودیم ببینیم یک زن چگونه برنامه مهمی را در فوتبال اجرا می کند.

او سابقه حضور مقابل دوربین در برنامه هایی چون حالا خورشید، ترنه باران، رز خوش و … را دارد اما این بار با دو چالش بزرگ روبرو شد. ماهور بر خلاف تجربیات قبلی مجری اصلی ویژه برنامه یورو است و از همه مهمتر این برنامه به صورت تخصصی به فوتبال می پردازد. در مورد قسمت اول باید گفت که ماهوار در اجرای خود نسبت به گذشته پخته شده و قواعد حضور در مقابل دوربین را می داند. او معمولی صحبت می کند و می داند چگونه از هر موقعیتی برای بهبود کیفیت عملکرد خود استفاده کند.

او در قسمت اول اعتراف کرد که در فوتبال تخصص ندارد و از روی علاقه این ورزش را دنبال می کند. با این حال، با پیشرفت برنامه، تسلط آن در فوتبال بیشتر شد. و فراموش نکنیم که سازندگان یورو 2024 از مریم ماهور به عنوان مجری و کارشناس فوتبال دعوت نکردند. او اکنون یکی از پیشگامان یک پدیده جدید در برنامه های فوتبال است و امید است در آینده سهم بانوان در اجرای چنین برنامه هایی افزایش یابد. همراهی خوب و ستودنی سترا، ساد و سیما در شکل دادن به این اتفاق را نباید فراموش کرد.

مورد دوم / کارشناسان

ویژه برنامه آپارات اسپرت شامل کارشناسان ثابت و کارشناسان متغیر می باشد. به عنوان مثال در بازی ترکیه و پرتغال شهریار ماکارن در برنامه حاضر شد که ارتباطی با ترکیه هم دارد. این نوع مهمانان کاری را که باید انجام دهند انجام می دهند، اما این برنامه برای پرش بیشتر به چهره های برجسته داخلی و خارجی نیاز دارد. شاید در جام ملت های اروپای بعدی این اتفاق بیفتد. همانطور که در جام ملت های آسیا اتفاق افتاد، دوربین های ورزشی به سراغ مهمانان سرشناس رفتند.

مورد/محتوای سوم

چارچوب برنامه های فوتبال مشخص است اما هر برنامه بسته به امکانات و توانایی گروه سازنده محتوای خاصی را ارائه می کند. در ویژه ی یورو 2024، مخاطب با مجموعه ای کامل از متن ها و فرامتن مواجه می شود.

پخش کنندگان اخبار مختلف را در تلویزیون مرور می کنند. آنها اطلاعات لازم را در مورد هر مسابقه می خوانند. آنها به تاریخ تیم ها، بازیکنان و … می روند. هدف یورو 2024 این است که اطلاعات را از قالب خشک و کلیشه ای خارج کنیم. این برنامه قبل از هر مسابقه شروع می شود و به نمایش موارد ذکر شده در نیمه دوم و در پایان اختصاص دارد.

بند چهار / ساختار

برنامه ویژه یورو 2024 تجهیزات ورزشی استاندارد را در تولید اقلام نیز حفظ می کند. این اقلام جدا از محتوای مفید و غنی، طراحی و ظاهر خوبی دارند که نباید چیز دیگری باشد. زیرا سایر برنامه ها به ساختار و محتوا بسیار حساس هستند. دکور به جای اینکه بزرگ و شلوغ باشد، جمع و جور و چشم نواز است. این سادگی و در عین حال زیبایی را می توان یکی از مزایای برنامه دانست. چون نمی توان با برنامه ای با تزیینات ادعایی مخاطب جمع کرد.

مورد پنجم/پخش زنده

اشتباه نیست اگر کیفیت پخش مسابقات جام ملت های اروپا را یکی از برگ برنده های اصلی دوربین های ورزشی بدانیم. فوتبال با کمترین بررسی به دست مردم می رسد و از همه مهمتر مسابقات از صدای گزارشگر اصلی شنیده می شود. با این حال حضور خبرنگاری چون فرشاد محمدی مرام در مقابل دوربین های ورزشی یک گنج و اتفاق لذت بخش محسوب می شود.

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *