اخبار اخبار جهان

هاشمی‌طبا: افزایش سطح غنی‌سازی برای ایران توفیقی نداشت/ با آمدن ترامپ تنش‌های ایران ـ آمریکا بیشتر می‌شود

تبلیغات بنری


ابوالفضل خدی: قطعنامه پیشنهادی اروپا درباره برنامه هسته ای ایران حدود دو هفته پیش با اکثریت 20 رای موافق، 2 رای مخالف و 12 رای ممتنع به تصویب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید. دیپلمات‌ها گفتند که این قطعنامه که توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان ارائه شده است، از ایران می‌خواهد درباره ذرات اورانیوم یافت شده در دو سایت توضیح دهد، همکاری با آژانس را بهبود بخشد و تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان با تجربه را پس بگیرد و نمایندگی ایران در سازمان های بین المللی اعلام کرد که تهران به طور کامل با آژانس بر اساس توافقنامه پادمان جامع همکاری کرده است، تمام مواد و فعالیت های هسته ای ایران به طور کامل به آژانس گزارش شده و توسط آژانس راستی آزمایی شده است.

در همین حال وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران ارائه و تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی و غیرسازنده و ادامه سیاست های شکست خورده قبلی برخی کشورهای غربی می داند. تلاش برای بهره برداری سیاسی از مکانیسم های بین المللی علیه کشورهای مستقل. این فضا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ایران حاکم است و ایالات متحده آمریکا شاهد برگزاری انتخابات در نوامبر آینده خواهد بود.

مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح طلب وی در گفت و گو با رابو در ارزیابی خود از تصمیم شورای حکام برای ارجاع ایران به شورای امنیت سازمان ملل گفت: من فکر می کردم زمانی که آمریکا در زمان ترامپ از برجام خارج شد، ایران باید این موضوع را از راه های قانونی پیگیری می کرد. اما پارلمان نیاز به افزایش سطح غنی سازی را دید. من این روند را یک بن بست تصور می کردم. البته نظر من نادرست است اما معتقدم در افزایش غنی سازی به موفقیت جهانی نرسیده ایم و احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود دارد.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که آیا واکنش ایران به تصمیم شورای حکام آژانس بین المللی انرژی با واکنش چین و روسیه همراه خواهد بود؟ اگر موضوع ایران به شورای امنیت ارجاع شود، حمایت چین و روسیه را نخواهیم داشت، زیرا این بار ایران بر اساس منافع خود عمل خواهد کرد.

اگر دقت کنید در مورد جزایر سه گانه، چینی ها می خواهند موضوع را مطرح کنند و به صورت قانونی حل کنند و ایران زیر بار چنین چیزی نیست. اما فقط به نگرش این کشور نسبت به تایوان و هنگ کنگ نگاه کنید. بنابراین ایران باید همیشه منافع خود را در نظر داشته باشد.

این فعال سیاسی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر مراسم تحلیف ترامپ بر روابط ایران و آمریکا گفت: اوضاع بدتر خواهد شد و فرقی نمی کند که رئیس جمهور ایران کیست. زیرا ترامپ یک نیروی مهاجم است و کاملاً در اختیار لابی یهودیان است و منافع او از این طریق مشخص می شود. او مانند یک نازی فکر می کند و به اندازه رهبران اسرائیل نژادپرست است. او به هژمونی آمریکا بر کل جهان اعتقاد دارد و می خواهد علاوه بر خاورمیانه بر اروپا نیز مسلط شود.

با این تفاسیر نمی توان شرایط خوبی را برای آینده متصور شد. نکته دیگر این است که ایران نمی خواهد با آمریکا مذاکره کند و علیه آمریکا شعار می دهد. وقتی این شعار مطرح می شود یعنی ما با آن کشور در حال جنگ هستیم و حاضر نیستیم به عنوان دو کشور در کنار هم بنشینیم.

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *