پزشکیان تا ریاست‌جمهوری ۴ میلیون رأی کم داشت، نه ۱٫۹ میلیون!
اخبار اخبار تکنولوژی

پزشکیان تا ریاست‌جمهوری ۴ میلیون رأی کم داشت، نه ۱٫۹ میلیون!

تبلیغات بنری


ذوالفقار دانشی- پس از اعلام نتایج نهایی دور اول انتخابات ریاست جمهوری 1403 هجری شمسی، روز شنبه 18 تیرماه شایعاتی در شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه اگر مسعود مازیکیان تنها یک میلیون و 900 هزار رای اضافی کسب می کرد، پیروز انتخابات می شد و یا مسعود مازیکیان فقط یک میلیون و 900 هزار جایزه برده بود. سعید جلیلی 2 میلیون و 900 هزار رای و آرای بیشتری کسب کرده بود و در همان مرحله انتخابات را به نفع خود به پایان رساند.

اما چنین تعبیر و ادعای آمار صحت ندارد!

همانطور که در نمودار درصد آرای کاندیداها در انتخابات روز جمعه 17 تیرماه مشاهده می کنید، از مجموع 24 میلیون و 535 هزار نفر شرکت کننده در انتخابات، 42.5 درصد به مسعود مازیکیان و 38.6 درصد به سعید جلیلی رای داده اند.

در صورتی که انتخابات با همان تعداد شرکت کننده در مرحله اول انجام شود، نامزد پیروز باید حداقل یک رای بیش از نیمی از آرا، یعنی ۱۲ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۵۹۳ رای یا بیشتر را کسب کرده باشد. پزشکان باید یک میلیون و 852 هزار رای (حدود یک میلیون و 900 هزار رای) از جلیلی، قالیباف، پورمحمدی و بدعلی به نفع خود می آوردند یا جلیلی باید 2 میلیون و 794 هزار و 300 رای (8/2 میلیون رای) از رای پزشکان قالیباف، پورمحمدی و پورمحمدی می گرفت. به آرای او.

اما چنین فرضی اشتباه است!

اگر شرکت کنندگان در انتخابات جمعه رای خود را تغییر می دادند، همان روز به دیگری رای می دادند! برای محاسبه صحیح باید توجه داشت که افزایش آرای کاندیدای مورد نظر منجر به افزایش کل آرا می شود و ملاک نصف آرا به صورت عددی افزایش می یابد.

برای این منظور، تعداد آرای روز جمعه را برای هر نامزد ثابت فرض می کنیم و مشکل را طوری تغییر می دهیم که مثلاً چند نفر دیگر باید به مسعود پزشکیان رای می دادند تا در دور اول انتخابات پیروز شود؟

راه حل این مشکل از نظر ریاضی به شرح زیر است. مسعود بازیکیان 10 میلیون و 415 هزار رأی دارد. x افراد دیگری در انتخابات شرکت می کنند و همه به مسعود مازیکیان رای می دهند. با این محاسبه آرای پزشکان برابر با x + 10,415,000 و کل آرا برابر x + 24,535,000 خواهد بود. سهم آرای پزشکان باید حداقل نصف کل آرا باشد:

پزشکان کمتر از 4 میلیون رای آوردند نه 1.9 میلیون!

با این محاسبه مسعود مازیکیان برای انتخاب رئیس جمهور جدید به حداقل 3 میلیون و 705 هزار رأی دیگر نیاز دارد. در این مورد از جمعیت 28 میلیون و 240 هزار نفری پزشکان 14 میلیون و 120 هزار رای به دست آوردند که 50 درصد آرا را شامل می شد. اگر آرای سایر کاندیداها را ثابت بدانیم، جلیلی 33.5 درصد، قالیباف 12 درصد، پورمحمدی 0.7 درصد و آرای باطل 3.7 درصد خواهد بود.

پزشکان کمتر از 4 میلیون رای آوردند نه 1.9 میلیون!

سناریوی یک مرحله ای: اگر 3.7 میلیون نفر بیشتر به مسعود مزاکیان رای می دادند، او می توانست در انتخابات روز جمعه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

اگر همین محاسبات را برای سعید جلیلی انجام دهیم، او به 5 میلیون و 689 هزار شرکت کننده دیگر نیاز داشت تا به او رای دهند و می توانست نیمی از آرا را بیاورد.

بدیهی است که هر چه میزان مشارکت بیشتر باشد، برای عبور از مرز 50 درصد به آرای بیشتری نیاز است.

شاید بپرسید چرا این دفتر مهم است؟

اکنون که پزشکان و جلیلی به مرحله دوم رسیده اند، برخی از کارشناسان سیاسی (که از اشتباه تحلیل ها و برآوردهای خود از مشارکت و سهم کاندیداها شوکه شده بودند) از نحوه توزیع آرای قالیباف و پورمحمدی و چگونگی تقسیم آرا صحبت می کنند. حدود 3 میلیون و 600 هزار رای را هدایت کردند و حتی برنامه ریزی برای آن میلیون رای باطل است. اما آنها برای خوش بینانه ترین سناریو برنامه ریزی می کنند.

هر دوی این کاندیداها و مشاوران آنها باید با این فرض برنامه ریزی کنند که همه آرای محمدباقر قالیباف، مصطفی پورمحمدی و بدعلی ممکن است صددرصد به سبد حریف برود و برای این کار باید به فکر جذب آرای جدید و افزایش مشارکت باشند. بنابراین. تا در مرحله دوم شانس برنده شدن داشته باشیم. درست است که ملاک پیروزی در مرحله دوم اکثریت نسبی است، اما برنامه ریزی و استراتژی نادرست (همانطور که در مرحله اول انتخابات دیدیم) شکست سختی را در پی خواهد داشت.

5454

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *