اخبار اخبار عمومی

فقط این ۹ استان با بحران آب روبرو نیستند

تبلیغات بنری


به گزارش وب سایت رابو، در نظرسنجی Statista، کشورها در چهار گروه از شدیدترین تنش آبی تا کمترین خطر تنش آبی طبقه بندی شدند و ایران نیز در گروه کشورهایی قرار گرفت که انتظار می رود شاهد شدیدترین تنش آبی باشند. تا سال 2050

روزنامه خراسان نوشت: طبق شواهد موجود، علاوه بر کل شبه جزیره عربستان، ایران و هند، اکثر کشورهای شمال آفریقا مانند الجزایر، مصر و لیبی نیز از جمله کشورهایی هستند که انتظار کشاورزی و تفاوت کشورهای توسعه یافته با کشورهای دیگر است. یک طرف ماجرای بحران آب، بحث کشاورزی سنتی و عقب مانده است. از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می توان دریافت که کشورهای توسعه یافته 30 درصد از منابع آبی خود را برای کشاورزی مصرف می کنند اما در کشوری مانند ایران این میزان به 87 درصد می رسد.

کشاورزی تا 93 درصد آب مصرف می کند

البته این را هم باید گفت که 87 درصد میانگین مصرف در بخش کشاورزی است. بیشترین وابستگی به آب های زیرزمینی استان های کرمان، یزد، البرز، خراسان جنوبی، هرمزگان، همدان، خراسان رضوی و فارس در این استان ها سهم برداشت آب از منابع زیرزمینی نسبت به آب های سطحی است. 91%، 89%، 89%، 88%، 87%، 84% و 80% در واقع در این استانها بیش از 80% آب مصرفی سالانه از منابع آب زیرزمینی گرفته می شود و این اتفاق دارای و. نقش مخربی در وضعیت آبی آنها خواهد داشت

باران های امسال توزیع ضعیفی دارند

در لابه لای این گزارش غم انگیز، شاید این سوال مطرح شود که آیا بارندگی امسال که به نظر می رسد بیشتر از سال های اخیر بوده است، مانند کرمانشاه (85 میلی متر بیشتر از شرایط نرمال)، ایلام (59.3 میلی متر بیشتر از شرایط نرمال)، مازندران 55.2، خوزستان 50.6، اردبیل 47.2 میلی متر بیشتر از حالت عادی آیا دردی را درمان کردید یا خیر؟ صادق زیان رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران جوی سازمان هواشناسی و در خصوص اینکه آیا این بارندگی ها می تواند کمبود آب در ایران را جبران کند، معتقد است که این میانگین بارندگی منعکس کننده وضعیت کشور از نظر بارندگی نیست. از آنجایی که توزیع بارندگی‌های بهاره بسیار نامتناسب بود، بسیاری از استان‌های شمال کشور مانند تهران و البرز شاهد بارندگی کمتر از حد نرمال بودند. برخی از استان ها شاهد کاهش بارندگی بودند و بسیاری از استان ها شاهد بارش باران بیش از حد معمول بودند.

فقط 9 استانداری بدون تنش

اگر بخواهیم دید کلی تری از وضعیت آب در مناطق مختلف کشور داشته باشیم، مطالعات انجام شده توسط دانشمند سوئدی مارک فالکن در سال 1400 نشان می دهد که اکثر استان های کشور از نظر بحران آب در وضعیت بحرانی قرار دارند. حتی کمبود مطلق نکته مهم این است که بسیاری از استانداری های کشور به دلیل بحران آب دچار کمبود مطلق هستند. حدود 9 استان از 31 استان در شرایط بدون استرس زندگی می کنند. برگرفته از نتایج شاخص پایداری آب (WSI) از همین مطالعه، که میانگین سالانه برداشت و مصرف از منابع آبی در هر استان را نشان می‌دهد، از نظر میزان مصرف از منابع آبی، اکثر استان‌های ایران در رده برداشت متوسط ​​تا زیاد، تنها در هفت استان کشور از جمله کردستان، مرکزی، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و خراسان شمالی تعادل بین مصرف و آب تولیدی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

40 درصد ظرفیت سدها خالی است

غواصی در سدهای کشور در این گزارش داغ و این هوای گرم خالی از لطف نیست. روز گذشته خبرگزاری تسنیم در گزارشی از وضعیت سدها نوشت: در حال حاضر با وجود 31 میلیارد و 190 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، 60 درصد ظرفیت ذخیره سدها پر و 40 درصد از این ظرفیت است. خالی است. میزان ذخیره آب سدها در 30 تیر 1402 هجری شمسی بیش از 28 میلیارد و 410 میلیون متر مکعب بوده که مقایسه این عدد با اندازه فعلی ذخیره آبی سدها رشد 10 درصدی را نشان می دهد.

21302

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *